Жителите на много големите градове по света в днешно време, дори не се замислят колко ярко е осветен градът през нощта. А понякога ви се иска светлината в мегаполисите дори да е още повече, но се оказва, че просто няма накъде повече.

На всяка улица има лампи, и най-често са двойни. Спирките на градския транспорт и рекламните конструкции излъчват допълнителна светлина. Много здания, особено исторически и търговски, са оборудвани с външно осветление. Всеки движещ се автомобил е с включени фарове, всеки светофар изпраща светлинни сигнали, а във всеки подлез висят десетки лампи.

Навсякъде в големите градове е светло през нощта - сияят осветените улици, търговски центрове, бензиностанции, магазини, апартаменти, транспорт, табели и т.н. Например, само за една дълга зимна нощ в Москва се изразходват 1,5 млн. kWh електроенергия за осветление.

Но ако броят на източниците на светлина в някои мегаполиси вече е практически невъзможно да се увеличи, то тяхната яркост нараства постоянно. Това е въпрос на технически напредък. В миналото е имало газени лампи, след това идват лампите с нажежаема жичка, а след тях се появиха газоразрядни дъгови лампи - предимно живачни или натриеви. Именно те дават онази жълтеникаво-оранжева светлина, която е добре позната на жителите на градовете.

Но през последното десетилетие те са заменени от светодиоди - ярки, икономични източници на светлина с дълъг период на използване. Ето защо градските улици станаха по-осветени нощем през последните години, като количеството изразходвана енергия за осветление не е нараснало.

Учените постоянно търсят нови технологии, които да помогнат за намаляване на потреблението на енергия от градското осветление.

Например британецът Питър Хюз предложи да се получава електричество от автомобилите, преминаващи по пътя. Според неговия проект, необходимо е да се поставят специални рампи на пътното платно, напомнящи за "лежащ полицай". Автомобилите, преминаващи по тези изкуствени неравности, със собственото си тегло ще задвижват генератори, които от своя страна ще произвеждат от 5 до 50 kW енергия при едно преминаване. Произведеното по този начин електричество ще се използва за захранване на светофари, улични лампи и пътни знаци.

Пешеходците също биха могли на дадат своя принос за градското осветление. Британският инженер Лорънс Кембъл-Кук пък предложи проект, според който част от тротоарите да бъдат покрити с вид генераторни плоч(к)и, като получената от стъпването на минувачите електроенергия да се използва за улично осветление.

В тази посока има и доста необичайни проекти, но въпреки това осъществими. Изследователи от Масачузетския технологичен институт активно работят за създаване на "светещи растения". За реализиране на проекта си, учените насищат растителни клетки с фосфорни наночастици и след кратък "светлинен заряд", растенията са в състояние да излъчват (доста) ярка светлина за няколко минути. Понастоящем в "осветителни тела" са се превърнали листата от кресон, босилек и тютюн. В бъдеще създателите на иновативната разработка планират да удължат времето на работа на "живите лампи".

Освен това, учените планират и да успеят да насищат дървета с фосфор, така че те да могат да осветяват пътищата, край които са засадени. Тогава, през светлата част на деня, липите и кленовете могат да абсорбират фотони, а през нощта ще осветяват пътното платно. За самите растения тази допълнителна "функционалност" е напълно безвредна.

Хората винаги са се нуждаели от светлина, като се започне от древни времена, та до наши дни. Учените постоянно търсят нови технологии и нови източници на енергия за осветяване на околното пространство. И човечеството вече е в състояние да превърне нощта в ден, ако поиска.

Домът на бъдещето или как ще си говорим с домашните уреди

Домът на бъдещето или как ще си говорим с домашните уреди

Китайската Xiaomi предлага "умна" саксия за цветя RoPot