Амбициозен, любопитен и скаран с правилата - така най-кратко може да бъде описан изобретателят, авиоинженер и предприемач Стоктън Ръш, който заедно със своя батискаф Titan (потопяем съд, подобен на подводница) изчезна, докато се спускаше към отломките на кораба "Титаник" заедно с трима милиардери и френски подводничар.
Какъв човек организира подобно вълнуващо, но, както вече е твърде очевидно, опасно пътешествие?
Началото: 61-годишният днес Ръш през 1984 г. завършва университета "Принстън" с диплома за аерокосмически инженер. Както по-късно ще каже в интервю, към онзи момент все още е воден от детската си мечта да стане астронавт - заради недостатъчно добро зрение няма как да лети в мисия на НАСА, затова се занимава с развойна дейност. Тя включва и работа по изтребителя F-15 за McDonnell Douglas, пише в свой материал CNN.
През 1989 г. завършва бизнес администрация и започва да мечтае да стане космически турист.
Когато Ричард Брансън изстрелва космически кораб през 2004 г., Ръш обаче осъзнава, че това не е "неговото": "Прозрях, че това изобщо не е това, което искам да правя. Не исках да летя в космоса като турист. Исках да бъда капитан Кърк на "Ентърпрайз". Исках да изследвам", разказва пред Smithsonian той.
Източник: OceanGate
Към дълбините: Компанията му OceanGate е основана през 2009 г. с мисията да "повиши достъпността на дълбокия океан чрез иновации".
Подобно на повечето предприемачи с подобни впечатляващи планове, и Стоктън Ръш има грандиозно звучаща визия за това каква е мисията на компанията му. Според него именно в морето човечеството може да оцелее, ако повърхността на земята стане необитаема: "Бъдещето на човечеството е под водата, не е на Марс. Ще имаме подводна база - ако съсипем планетата, най-добрата ни спасителна лодка е под водата", заявява той пред Estrada.
Източник: OceanGate
Компанията предлага услугите си на научни организации, кино продукции и заможни туристи, които биха дали 250 000 долара, за да видят "Титаник" отблизо.
За целта им предлага няколко плавателни съда, сред които най-впечатляващ е батискафът Titan, който може да се спуска на 4000 метра дълбочина. Именно той го пилотира и по време на злощастното гмуркане в неделя.
Правила и икономии: В интервютата си Ръш често е критичен към регулациите в сферата, в която работи. По думите му комерсиалните подводници не се развиват и бизнесът с тях не расте, "защото имаме всичките тези регулации".
Същото обаче е отношението му и към опасенията на служители, че плавателният съд не е достатъчно безопасен. Сред притеснените е директорът на морските операции на OceanGate Дейвид Локридж, който е уволнен през 2018 г. по думите му - защото публично е изразил несъгласие с начина, по който текат изпитанията на Titan.
Източник: OceanGate
През март същата година независимата експертна група по въпросите на пилотираните подводни апарати Marine Technology Society пише на Ръш, за да сподели опасенията си около разработката, която не е сертифицирана на нито една от стъпките си по начина, възприет от цялата останала индустрия.
На този фон, журналист от CBS се потапя с Titan. За около два часа отново губят връзка с повърхността. Прави му впечатление, че експерименталният плавателен съд се управлява с джойстик като за PlayStation, а LED светлините са купени от магазин за каравани, а баластът е от стари ръждясали тръби. "Имаше неща, които със сигурност показват икономии", коментира журналистът пред USA Today след изчезването на Titan.
Източник: OceanGate
Преди изчезването си Ръш беше категоричен, че не е проблем използването на стандартни части, при положение, че ключовите компоненти са добре направени.
Последното пътуване: На борда на Titan се намират петима души, включително британският милиардер и авантюрист Хеймиш Хардинг, пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд, синът му Сюлейман и френския подводничар Пол-Анри Наржоле.
Връзката с тях се загуби в неделя вечер местно време при посещение на останките на "Титаник".
Какво следва: Докато четете този текст, запасите от кислород на Titan би трябвало да са се изчерпали. Според експерти, обаче, все още има шанс да бъдат открити живи хора вътре. Проблемът е, че даже да е изплувал, батискафът остава херметизиран - люкът му е завинтен отвън...