Пътувайки с почти 28 000 мили в час, на една ракета може да отнеме по-малко от 8,5 минути, за да излети от повърхността на Земята до космическата орбита. Но за багажа, който носи, това е много, много по-дълго пътуване.

Космическите мисии, носещи товари, често могат да отнемат години, за да стартират и струват милиони долари. Но един стартъп от Абу Даби се надява да промени това, съобщава CNN Business.

Precious Payload иска да бъде "Booking.com" за изстрелвания на ракети", казва Андрей Максимов - роден в Русия главен изпълнителен директор и основател на компанията.

"Подобно на разглеждането на резултатите от търсенето на резервации, можете да видите всички налични в търговската мрежа изстрелвания на ракети по цялата планета", обяснява Максимов.

Той добавя, че неговата платформа, която стартира през 2021 година, позволява на бизнеса да планира и управлява космически мисии на един интерфейс.

Максимов се надява, че Precious Payload може да опрости сложен, отнемащ време процес, помагайки на предприемачи и изследователи да планират своите изстрелвания на товари с лекота и допринасяйки за "разширяването на присъствието на човечеството в космоса".

Връзка през Космоса: Защо смартфон производителите вграждат сателитни технологии

Новата война на смартфоните ще се води в Космоса

Първи бяха Huawei и Apple, но вече всички други имат по-добри решения

Рационализиране на космическите доставки

Космическите мисии обикновено изискват големи екипи и скъпи консултации от експерти в индустрията, за да се гарантира, че отговарят на строги правила и високи стандарти за качество и безопасност.

Максимов разказва, че неговият екип е анализирал инженерните стандарти и регулаторните протоколи между международните космически агенции като НАСА и Европейската космическа агенция и е създал свой собствен списък от правила, които гарантират, че изстрелванията ще отговарят на разпоредбите,от където и да излетят.

Този подход позволява на компанията да намали от 6 до 10 месеца средното време за изстрелване на дадена ракета, като целта е да се се стигне до изстрелвания в рамките на "една година и 1 милион долара".

Свързвайки клиенти по целия свят с търговски и правителствени агенции, Максимов споделя, че компанията му вече е получила резервации от 30 клиенти в 12 държави. В допълнение към сателитите, Precious Payload работи с набор от товари, включително производствени, биологични и дори художествени и маркетингови, като космическия селфи стик от германската компания DCubeD, който помага на компаниите да получат снимки на своите сателити в пространство.

Запълване на пазарна ниша

"Има празна ниша на пазара за услугата "посредник" и е време тя да бъде запълнена", казва Уенди Уитман Коб - експерт по космическа политика и професор по стратегии и изследвания на сигурността в Училището за напреднали въздушни и космически изследвания на ВВС на САЩ.

Уитман Коб, която не е запозната с Precious Payload, казва, че вижда "място за услугата, която този нов бизнес предлага".

Японски стартъп иска да направи туризма до Космоса по-доспъпен с необикновен "космически кораб". Каква е цената?

Японски стартъп иска да направи туризма до Космоса по-доспъпен с необикновен "космически кораб". Каква е цената?

Заинтересованите имат време да кандидатстват до края на август

В различните космически агенции логистичните и бюрократични процеси могат да са ужасни и често са непрозрачни и сложни, казва тя пред CNN.

Услуги като Precious Payload обаче могат да помогнат на малки компании и изследователи, които не са запознати с космическата логистика.

"Ще видим повече нужда от това през следващите години, тъй като тази технология става по-достъпна за хора, които никога не са могли да си позволят да направят това преди."

Разходите за изпращане на товари в космоса са намалели с над 95% през последните четири десетилетия. Докато компании като SpaceX на Илон Мъск разпределят разходите за изпращане в космоса чрез своята платформа за споделяне на превози, Уитман Коб казва, че моделът на Precious Payload, който съчетава всички елементи на космическа мисия, включително застраховка и регулаторно одобрение, е "наистина уникално нещо, което не сме виждали досега."

One Stop Shopping

Максимов създава Precious Payload в САЩ през 2017 година, набирайки средства от инвеститори от Силициевата долина. Въпреки това, през 2020-а той решава седалището на компанията да е в Абу Даби в Обединените арабски емирства.

"Имах избор - да бъда малката риба в много голямо езеро като  Америка, или се върна в Близкия изток и бъда единствената риба в морето", казва предприемачът.

ОАЕ е сравнително новодошъл в космическата индустрия играч, създавайки своя правителствена агенция през 2014 година. Въпреки това, страната вече постигна успех в своята амбициозна програма за Марс, превръщайки се в петата държава, достигнала червената планета със своята сонда през 2021 година.

Миналата година страната обяви фонд от $820 милиона за подкрепа на "новаторски" местни и международни компании, работещи в космическия сектор, като част от усилията за диверсификация на икономиката.

Максимов казва, че се надява да се възползва от всичко това, подчертавайки, че местоположението на Абу Даби е предоставило на бизнеса му достъп до много пазари, позволявайки му да набере $2,1 милиона финансиране от инвеститори в САЩ, Близкия изток и Европа.

Платформата за резервации е само първата стъпка за космическия предприемач. Той планира да превърне компанията си в One Stop Shopping за космически мисии, като разшири бизнеса и да включи наземни услуги и дори развитие на сателити.

"Ще дойде бъдеще, в което милиони хора ще работят и живеят в космоса. Искам да изградя набор от инструменти, който ще помага на бъдещите предприемачи", обобщава бизнесменът.

Български сателит е изпратен в Космоса с първия за годината полет на SpaceX

Български сателит е изпратен в Космоса с първия за годината полет на SpaceX

Мисията на компанията на Илон Мъск ще изведе в орбита на 114 сателита от 24 държави, сред които и България