Традиционните начини за откриване на адреси не работят. Това твърди лондонската компания what3words, според която някои адреси са трудни и скъпи за да бъдат идентифицирани и, че често софтуерите са склонни да генерират грешки, щом им бъде зададен адрес за намиране.

Решението на компанията е да раздели света на 57 трилиона квадрата и да обозначи всеки един с адрес от 3 думи. Така what3words ще може да проследи всяко място на Земята - от домове в индийските гета до бежански лагер в Уганда или централно място в Хонконг, пише CNN.

"Това е много удобен и приятелски настроен към потребителите GPS. Всеки има своята недобра история за упътване с GPS", казва Гилес Джонс, който е главен маркетинг директор на британския стартъп.

Идеята за полезния софтуер идва от главния изпълнителен директор на what3words Крис Шелдрик, който преди това е организирал музикални събития на живо. Той често се е разочаровал от неправилното и непълно упътване от GPS, когато е трябвало да достави оборудване на определено място или да упъти музикална група къде точно трябва да отиде.

"Адресите или не съществуваха, не бяха достатъчно точни или бяха много трудни за намиране", обяснява той.

Шелдрик започва да използва GPS координати, за да разреши този проблем, но числовите комбинации са били трудни за запомняне от всички. Така преди 6 години стига до идеята за софтуер, който да разреши този проблем.

"Тогава на масата имаше речник и се замислих колко различни думи ще са необходими за изграждането на система ", разказва Джонс.

Отговорът е 40 000 общо, разделени на групи по три. Основателят на компанията обяснява, че приложението работи на следния принцип:

"Ако си се разбрал да се чакаш с приятел в мола, но не знаеш точно на кой вход е той, с what3wprds можеш да маркираш конкретния вход и използвайки виртуалния квадрат да въведеш думи, които да обозначат мястото."

След това приложението позволява адресът да се отвори в друг доставчик на карти, като например Google Maps или Apple Maps, които вече могат да упътят потребителя до точното място. Приложението, което първоначално е можело да се използва само на английски език, постепенно е станало достъпно на 36 езика, от които корейски, японски и мандарински.

Един от най-големите успехи на компанията е в Монголия, където what3words се превръща в официална система за адресиране. Сега приложението се използва от пощенските служби, банките и такситата.

Много хора по света все още живеят на места, които нямат адрес, а това е възможност за компанията да навлезе на нови пазари и да се развие.

Наскоро what3words е работила с бежанско селище от над 100 000 души в Уганда, за да гарантира, че всеки може да получи доставки и да обозначи около 50 000 сгради там.

"Всеки един човек в този бежански лагер вече има адрес", казва Джонс, като добавя, че тези адреси са разпознати от местната здравна агенция, което улеснява намирането на хора от медицинските лица.

Приложението може да работи офлайн и да се използва в ситуации, когато даден потребител не знае къде се намира. Така благодарение на него полицията в Англия е спасила жертва на отвличане.

"Помолихме я да изтегли приложението и да ни предостави своето местоположение, обяснено с 3 думи. Така ние можехме да разберем в коя сграда се намира и веднага изпратихме екипи", каза Пол Редшоу, ръководител на спасителната операция.

Използването на what3words e безплатно. Компанията възнамерява да печели от него, като го направи лицензирано за фирми, които искат да го интегрират в своите системи.

"Ако сте куриерска фирма или имате бизнес за споделено пътуване, ние можем да ви помогнем да сте много по-ефективни", казва Джонс.

Две от инвестиралите в what3words компании са логистични компании - германската DB Schenker и Aramex от Обединените арабски емирства. Те използват технологията в совите системи, за да помага на служителите с доставките да знаят къде точно отиват и да спестят време. Германският автомобилен производител е внедрил технологията в навигационната системата в част от совите автомобили, като водачите могат да въвеждат адрес с 3 думи само диктувайки го.