Преговарящите от ЕП и Съвета на финландското председателство на ЕС постигнаха временно споразумение за ревизирани правила за командироване на водачи, времена за почивка на водачите и прилагане на правилата за каботаж.
"Преразглеждането на правилата е от решаващо значение за целия сектор. Договорената сделка гарантира лоялна конкуренция, функциониращ единен пазар, пътна безопасност и подобрени условия на труд. Изпълнението и контрола значително ще се подобрят с въвеждането на интелигентни тахографи. Важно допълнение е включването на леки търговски превозни средства, които работят в международен план, в обхвата на настоящия регламент, за да се осигурят равнопоставени условия в сектора на автомобилния транспорт", коментира Хена Виркунен (Финландия), докладчик по предложението за периодите на почивка на водачите.
"След почти три години успяхме да сключим споразумение за силно оспорвания пакет за мобилност. Мисля, че той осигурява балансиран подход за транспортния сектор, като същевременно създава условия за равнопоставеност и ще помогне да се сложи край на социалния дъмпинг чрез установяване на ясна връзка между превозните средства и държавата-членка, където се намира транспортната компания", обяснява Исмаил Ертуг (Германия), докладчик по предложението относно достъпа до професията на транспорт оператор и пазара на автомобилни превози.
"Искрено вярвам, че пакетът мобилност ще помогне на шофьорите и европейския бизнес, тъй като най-накрая ще има яснота на правилата. Европейските шофьори заслужават най-добрите възможни условия и знам, че всички ще оценим, че шофьорите са добре отпочинали, когато карат камионите по европейските пътища... Социалната справедливост и безопасността на пътя, радвам се, че успяхме да постигнем важните си цели", допълва Катерина Конечна (Чехия), докладчик по предложението за командироване на водачи.
Текстът, договорен от преговарящите, сега трябва да бъде одобрен от Съвета на ЕС и Европейския парламент.
Припомняме, през септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано отхвърли предложението пакетът да бъде изтеглен от Еврокомисията.
Министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка всеки месец.
На 4 април 2019 г. в Европарламента бяха одобрени и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.
Пакетът "Мобилност" влезе в дневния ред на пленарната сесия на ЕП на 27 март 2019 г. по предложение на председателя на Алианса на либерали и демократи за Европа (АЛДЕ) Ги Верхофстат.
На гласуването на 25 март за дневния ред за редовната сесия трима български евродепутати не присъстваха. Оказа се, че точно толкова трябваха, за да падне предложението, което в крайна сметка беше прието с 156 гласа "за" срещу 154 - "против".
На 27 март текстовете бяха върнати в транспортната комисия.
Въпреки това български превозвачи организираха 2 протеста - в Страсбург и в София.
На заседанието на транспортна комисия бяха гласувани 1 224 предложения за изменения, от които 1 126 продължават за гласуване в пленарна зала. Между тях са и внесените от българските евродепутати предложения.
На 3 април стана ясно, че евродепутатите са отхвърлили и предложението на българските си колеги пакетът "Мобилност" да бъде свален от дневния ред за днешното заседание.
На 4 април европарламентът одобри и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.
След това транспортният министър изрази притеснението си от прилагането на текстовете от пакета.
Евродепутатът Ангел Джамбазки също посочи, че битката за пакета "Макрон" ще влезе в следващия ЕП.