75% или три четвърти от населнието на България се доверява на препоръка от приятел при избор на стоки и услуги, 40% вярват на чутото и видяното по телевизията и на телевизионната реклама. А третият най-влиятелен и достоверен канал за получаване на информация е интернет, на кото се доверяват 29% от българите. Те разчитат на видяното и прочетено в корпоративни сайтове, мнения на други потребители на мрежата, спонсорирани линкове в търсачки, имейл и банер реклама. Това показва завършеното през изминалата седмица проучване на Synovate за поведението на интернет потребителите в България, осъществени по поръчка на консултантската компания e-Academy - организатор на изложението Webit Expo & Conferences.
Анкеатирани са 1000 мъже и жени на възраст между 15 и 69 години в различни региони на България.
Проучването на e-Academy и Synovate в България показва, че информацията в печатнитемедии и рекламите в печатните медии си разделят по 15% от доверието на потребителите. 9% от българите вярват на радио рекламата и само 1% на SMS рекламите.
„Потребителите вече очакват да получават информация, където, когато и както поискат. Свидетели сме на еднa особено важна промяна - промяната във формата на доверието. Хората вече вярват повече на мнение на непознати в интернет, отколкото на посланията, които отправят брандовете към тях", казва Пламен Руев, председател на е-Академи и основател на интерактивна агенция design.bg. Според експерта традиционният маркетинг няма да спре да съществува, но потребителите получават все по-голям набор от инструменти, за да игнорират посланията му. За целта обаъче са нужни е-обучени специалисти, които да мога и знаят как да работят в новата комуникационна среда на мрежата.
Подобно на българите, англичаните също вярват на най-много на препоръка от приятели, като за острова доверието към препоръките е цели 91%. Това показват резултатите от друго проучване, осъществено от консултантската компанияа Nielsen на Острова, където интернет рекламата изпревари по бюджети телевизионната.
Във Великобритания обаче следващият най-достоверен източник на информация е интернет, койтсе радва на 68% от доверието на потребителите.
Според Пламен Русев неправилното и неподходящо ползване на мобилния канал - мобилна реклама и маркетинг, и свеждането им до SMS кампании води до ниското доверие на българите. „Тепърва и в България, мобилните технологии и маркетинг ще се развият като един много силен и ефективен канал за брандовете, както за комуникация с публиките, така и за продажби", каза гРусев.
От e-Academy уточняват, че проучването, както и коментари на анализаторите и консултантите може да намери в края на седмицата на www.eTimes.bg - българската медия за интерет бизнес, маркетинг и реклама.
е-Академи е първия по рода си на Балканите международен образователен институт с правителствен лиценз за център за професионално обучение в областите маркетинг, реклама, ПР, е-бизнес и търговия в интернет.
„Синовейт" е глобална компания за маркетингови изследвания, създадена през януари 2003 година. Провежда проучвания на потребителските нагласи, като по този начин участва активно във вземането на конкурентни маркетингови решения. През последните години „Синовейт" е сред седемте най-големи маркетингови вериги в света и в Топ 5 на Ad-hoc изследванията по поръчка на клиента.