Около 14 на всеки 100 нови автомобила в Европа, регистрирани през миналата година са електромобили. Една от целите на континента за въглеродна неутралност е именно увеличаване дела на електрически коли и в даден момент забрана за продажба на нови дизелови и бензинови автомобили от 2035 година.
Не са от вчера споровете обаче, за това дали и електромобилите представляват 100% чиста опция, що се отнася до батериите, от които се захранват. Многократно е повдиган въпросът какво ще се случи е батериите на тези превозни средства, след спрат да бъдат експлоатирани. Не веджъж е поставян въпросът за нуждата от рециклирането им.
Изглежда и в тази посока се правят крачки, а последната новина е свързана и с Европа: американската компания Li-Cycle отвори най-големия си център за рециклиране на литиево-йонни батерии в град Магдебург в Германия. Заводът "Spoke" е и първият европейски център за рециклиране на батерии.
Една от основните производствени линии на заводът вече работи и има капацитета да обработва батерии за електромобили. Очаква се втората основна линия да стартира по-късно тази година. Всяка една линия има капацитет да преработва до 10 000 тона материал за литиево-йонни батерии годишно.
От компанията заявяват че има "планове да се "инсталира" допълнително 10 000 тона "спомагателен капацитет". Ако това се случи, то общият капацитет ще е до 30 000 тона годишно.
Li-Cycle има четири други подобни съоръжения в Канада и Съединените щати - Онтарио и в щатите Ню Йорк, Аризона, Алабама. С последното съоръжение, компанията очаква да има общ капацитет за обработка на до 81 000 тона материал за литиево-йонни батерии годишно. Първият център на компанията е още в процес на изграждане в Рочестър, Ню Йорк и се очаква да заработи по-късно през годината. За съоръжението компанията получи заем от 375 милиона долара от Министерството на енергетиката на САЩ през февруари.
Заводите произвеждат междинен продукт, наречен "черна маса", в който се съдържат литий, никел и кобалт, които са ценни материали за батерията на електромобила. Li-Cycle възнамерява да обработва черната маса в своите бъдещи съоръжения или "Hub", където ще бъде трансформирана в крайни продукти за батерии за употреба.
Li-Cycle планира и втори търговски център в Европа - съвместно предприятие с швейцарския минен гигант Glencore. Двете компании планират да пренасочат част от съществуващ металургичен комплекс на Glencore в Порто Весме, Италия, в Сардиния, за да създадат планирания Portovesme Hub.
В момента проектът е в ход проучване и ще бъде един от най-големите източници на рециклиран литий, никел и кобалт за батерии в Европа.