Една от най-големите търговски вериги в Европа - холандската SPAR ще отвори свои магазини в Сърбия. Компанията активно проучва пазара в западната ни съседка, като плановете й за разширяване там ще станат ясни в обозримо бъдеще.
"Да, SPAR има планове за Сърбия", потвърди Бощян Брантуша, мениджър проекти в SPAR Хърватия пред сръбската медия B92.
Търговската верига вече стабилизира бизнеса си в Хърватия, където придоби десетки магазини на Billa и само в рамките на 2 години увеличи обектите си до 100.
Развитието й не бе спряно дори от скандала и последвалия фалит на най-големия играч в търговията на дребно в страната - Agrokor. "Като компания, която работи добре в областта на недвижимите имоти и търговията на дребно, ние търсим възможност да възползваме от това", заяви Брантуша.
Сега SPAR е твърдо решена да стъпи и в Сърбия. Все още не е ясно дали тя смята да купи и ребрандира вече готови магазини или ще изгради собствени от нулата, като стратегията й зависи от ситуацията на пазара.
SPAR е една от водещите вериги за хранителни магазини в света, с близо 16 000 търговски обекта в 48 държави на 4 континента. Освен че присъства в почти цяла Европа, тя има филиали в страни като Австралия, Русия, Китай, Индия, Южна Африка, Нигерия, Саудитска Арабия и т.н.
Източник: SPAR
SPAR има магазини по цял свят
Това е най-голямата верига супермаркети в Австрия с над 1000 търговски обекта. Освен това има над 500 магазина в Италия и около 280 в Словения, Унгария, Чехия и вече 100 в Хърватия. SPAR има обекти дори в Албания. Веригата има над 350 000 служители.
Холандската компания вижда потенциал за развитие на Западните Балкани. В търговията на дребно има място за големи играчи като Lidl, който трябва да отвори първите си магазини в Сърбия до края на годината.
"Запознат съм със ситуацията в Словения, където прекарах 25 години и беше същото като тук (в Сърбия, б.р.). Една по една започнаха да пристигат големи вериги за търговия на дребно. Има място, но заради конкуренцията идеята е да имаме по-добри отношения с клиентите", обясни Брантуша.
Той подкрепи схващането, че големите търговски вериги означават и по-ниски цени. "По-ниски цени, по-добро обслужване, по-добро отношение към клиентите - икономическа рационализация на самата търговия на дребно. В Словения това беше въведено от Lidl и други. Това допълнително се отразява на Хърватия и вероятно ще се отрази и на сръбския пазар", обясни мениджърът.
IvoAndonov
на 28.09.2018 в 15:23:23 #1Интересно, искат да стъпят на Балканите, но избират Сърбия, а не България или Румъния, които са в ЕС и биха имали редица предимства от това. Положението в България не е никак розово за нови вериги. Населението се топи, за първи път вече НСИ обяви че сме малко ПОД 7 милиона. Пазар за тези вериги общо взето има само в областните градове, където вече Кауфланд, Лидл и Билла са се набутали много здраво и дори имат твърде много магазини. Разходите по откриването и поддържането на един супер/хипермаркет не са малки и за да излезе обекта на печалба е нужен голям оборот, съответно клиентопоток. Неслучайно Карфур, който също е световен лидер се изнесе от България. Квадратурата му беше твърде голяма (скъпа) за клиентите, които пазаруваха. Даваха цени на някои стоки, които не бяха добре преценени и това допълнително им изяде маржа. Неслучайно напоследък се отварят повече супермаркети, а не хипермаркети. По - лесни са за откриване, разходи на месец и съответно закриване ако магазина не продава достатъчно. Само Кауфланд продължава да открива хипермаркети, но това си е утвърден стандарт за компанията. Плюс това българина си я е харесал тази верига и където и да отворят - името само привлича клиенти. Та според мен има място за Спар и в България, но трябва да придобият част от съществуваща вече верига като основен стълб на бизнеса си.Това може да бъде например Т-маркет, който е всеизвестен с лошите условия на труд, които предлага на служителите си в България. Съответно и нивото на обслужване не е добро, не се задържа там персонал.