Една от най-големите търговски вериги в Европа - холандската SPAR ще отвори свои магазини в Сърбия. Компанията активно проучва пазара в западната ни съседка, като плановете й за разширяване там ще станат ясни в обозримо бъдеще.

"Да, SPAR има планове за Сърбия", потвърди Бощян Брантуша, мениджър проекти в SPAR Хърватия пред сръбската медия B92.

Търговската верига вече стабилизира бизнеса си в Хърватия, където придоби десетки магазини на Billa и само в рамките на 2 години увеличи обектите си до 100.

Сърбия е новият магнит за инвестиции на Балканите

Сърбия е новият магнит за инвестиции на Балканите

Страната привлича стотици милиони, oтваря хиляди нови работни места

Развитието й не бе спряно дори от скандала и последвалия фалит на най-големия играч в търговията на дребно в страната - Agrokor. "Като компания, която работи добре в областта на недвижимите имоти и търговията на дребно, ние търсим възможност да възползваме от това", заяви Брантуша.

Сега SPAR е твърдо решена да стъпи и в Сърбия. Все още не е ясно дали тя смята да купи и ребрандира вече готови магазини или ще изгради собствени от нулата, като стратегията й зависи от ситуацията на пазара.

SPAR е една от водещите вериги за хранителни магазини в света, с близо 16 000 търговски обекта в 48 държави на 4 континента. Освен че присъства в почти цяла Европа, тя има филиали в страни като Австралия, Русия, Китай, Индия, Южна Африка, Нигерия, Саудитска Арабия и т.н.

SPAR има магазини по цял свят

Източник: SPAR

SPAR има магазини по цял свят

Това е най-голямата верига супермаркети в Австрия с над 1000 търговски обекта. Освен това има над 500 магазина в Италия и около 280 в Словения, Унгария, Чехия и вече 100 в Хърватия. SPAR има обекти дори в Албания. Веригата има над 350 000 служители.

Холандската компания вижда потенциал за развитие на Западните Балкани. В търговията на дребно има място за големи играчи като Lidl, който трябва да отвори първите си магазини в Сърбия до края на годината.

Kaufland и Lidl стъпват на сръбския пазар

Kaufland и Lidl стъпват на сръбския пазар

Собственикът на веригите създава регионално дъщерно дружество в страната като първа крачка към експанзия

"Запознат съм със ситуацията в Словения, където прекарах 25 години и беше същото като тук (в Сърбия, б.р.). Една по една започнаха да пристигат големи вериги за търговия на дребно. Има място, но заради конкуренцията идеята е да имаме по-добри отношения с клиентите", обясни Брантуша.

Той подкрепи схващането, че големите търговски вериги означават и по-ниски цени. "По-ниски цени, по-добро обслужване, по-добро отношение към клиентите - икономическа рационализация на самата търговия на дребно. В Словения това беше въведено от Lidl и други. Това допълнително се отразява на Хърватия и вероятно ще се отрази и на сръбския пазар", обясни мениджърът.