Когато се говори за инфраструктура в Югоизточна Азия, всички се сещат за Китай. Оказва се обаче че Япония все още е много напред във финансирането на проекти в региона.
Населението в страната на изгряващото слънце застарява, а правителството и компаниите търсят нови пазари в чужбина. Япония доминира инфраструктурните инвестиции във Филипините и Виетнам, които са сред най-бързо развиващите се икономики в света.
Източник: BMI Reserach
Китай обаче засилва конкуренцията, стремейки се да включи все повече държави в мегапроекта си "Един пояс, един път" - амбициозната инициатива на президента Си Цзинпин.
"Докато японските компании и правителствените агенции са имали дългосрочнa преднина, китайските компании имат ключови предимства, с които биха могли да изпреварят Япония в определени сектори", каза Кристиян Жанг, анализатор в BMI Research в Сингапур.
Източник: Bloomberg
Той даде за пример финансирането на въглищни електроцентрали, тъй като мултинационалните банки и агенциите за развитие все повече ограничават кредитирането на проекти, свързани с въглища.
Двете най-големи икономики в Азия се опитват да разширят влиянието си в региона, една от най-перспективните и бързорастящи икономически зони в света, която е дом на половин милиард души.
Източник: Bloomberg
От лъскавия и богат Сингапур до комунистическия Виетнам властите строят летища, магистрали с тол системи и масов градски транспорт, за да привлекат инвестиции и да създадат работни места.
Инфраструктурата е един от основните двигатели на растежа в региона. Индонезия се гордее с над 250 проекта, а Филипините планират да похарчат 180 млрд. долара на железопътни проекти, пътища и летища. Сингапур удвоява на масовия си публичен транспорт.
За да се намали натоварването на държавните бюджети, страните се обръщат към своите по-богати съседи, които охотно им осигуряват финансиране.
Източник: HSBC
Японските инфраструктурни инвестиции в региона от 2000 г. насам са на обща стойност 230 млрд. долара, докато тези на Китай достигат около 155 млрд. долара. Над 90% от тези проекти имат реални или планирани дати на строителство след 2013 г., според BMI Research.
Надпреварата е далеч от своя край. Правителствените финанси не са достатъчно силни, за да финансират всички проекти и Китай може да навакса, предвиждат отбанката HSBC. През последните 2 години Пекин сключва поредица от инфраструктурни сделки в рамките на инициативата си "Единия пояс, един път", което е добър знак.