Държавната компания "Росатом", по предложение на "Газпром", започва да проучва възможността за прехвърляне на системата за транспортиране на газ от газови турбини към електрическо задвижване. Снабдяването на турбините с електричество може да изисква изграждането на атомна електроцентрала в Западен Сибир. За това пише в-к "Комерсант", позовавайки се на свои източници.

Отбелязва се, че прехвърлянето на експортния поток на природен газ по северния коридор към електроенергия, ще позволи на "Газпром" да намали въглеродния си "отпечатък", на фона на по-строгите екологични изисквания на ЕС.

По данни на изданието, през ноември 2021 г. на заседание на президиума на Научно-техническия съвет на "Росатом", е бил поставен въпросът за прехвърлянето на големи мощности (до 25 MW), предназначени за транспортиране на газ, към електрическо задвижване чрез атомни електроблокове. Този вариант се разглежда за реализиране "в средносрочен и дългосрочен план".

Президиумът на Научно-техническия съвет е решил да подготви предложение за използване на атомна електроцентрала за транспортиране на газ, в рамките на споразумението за сътрудничество между "Росатом" и "Газпром", съобщават източници на вестника, запознати със ситуацията.

Един от възможните варианти е изграждането на нова атомна електроцентрала (АЕЦ) в Западен Сибир, специално за изпомпване на природен газ от находищата. В същото време въпросът за резервните мощности остава "отворен" - работата на електрическото задвижване трябва да бъде подсигурена (с цел непрекъсваемост на процеса) от независим енергиен източник, който най-вероятно ще продължава да бъде газова турбина.

Мощността на бъдещата атомната централа засега не е известна, както и дали ще бъде свързана към общата електропреносна система, пише още "Комерсант".

"Газпром" обмисля възможността за използване на електрически задвижвани газови помпени агрегати още през 2007 г. за проекта "Северен поток". Тогава се предполагаше, че "линия" от Ленинградската АЕЦ може да бъде удължена до началната компресорна станция на газопровода - гигантската "Портовая". Но по онова време, използването на електрически задвижвани агрегати беше по-скъпо от газовите турбини.

"Росатом" ще произвежда оборудване за най-мощния в света атомен ледоразбивач

"Росатом" ще произвежда оборудване за най-мощния в света атомен ледоразбивач

Дължината на бъдещия атомен кораб е 209,2 м, с максимална ширина 48 метра