Румънският държавен железопътен оператор CFR съобщи, че е стартирал два търга на обща стойност 7,35 милиарда леи или 1,6 милиарда 1,48 милиарда евро за модернизацията на железопътната си инфраструктура. Ще бъдат обновени и модернизирани ключовите в северната ни съседка жп участъци Igiroasa-Drobeta Turnu Severin и Poarta-Caransebes, пише SeeNews.
Модернизацията ще бъде финансирана от невъзвръщаеми външни средства, получени чрез транспортната програма за периода 2021-2027 г., каза CFR в прессъобщение в петък. Стойността на договорите е съответно 5,17 млрд. леи и 2,21 млрд. леи. Договорите са с продължителност шест години, като една година е предвидена за етапа на проектиране и пет години за изпълнение на работите. Оферти ще се приемат до 1 юли 2024-а година.
![Снимка 589163](https://webnews.bg/uploads/images/63/9163/589163/640x.jpg?_=1664438066)
Източник: Wikipedia
Дейностите са част от по-голям проект за модернизиране на дългия 225,3 км железопътен участък, простиращ се от южна до западна Румъния. След завършването на този проект модернизираната железопътна отсечка ще позволи скорост на влаковете между 120 км/ч и 160 км/ч.
Транспортната програма на Румъния за периода 2021-2027 г. е стратегическа инициатива, предназначена да модернизира транспортната инфраструктура на страната. С обща стойност от 9,6 милиарда евро, програмата получава 4,6 милиарда евро финансиране от Европейския съюз.
България и високоскоростните влакове
Германски влакове, както и полските, които страната ни наскоро закупи, са мощни, модернизирани и отговарят на високите европейски изисквания. Подвижният състав на някои от тях позволява развиване на скорост до 200 км/ч. Такава скорост обаче все няма как да бъде развивана в България. Именно заради състоянието на железопъптната ни инфраструктура.
"Причината за това се крие в инфраструктурата на железопътните линии у нас, които към момента трудно позволяват вдигането на повече от 90-100 км/ч.", коментира за Money.bg инж. Мартин Янев - експерт към Европейската железопътна агенция.
Експертът подчертава, че с новите придобивки поне комфортът на българските пътници несъмнено ще бъде подобрен. А навлизането на частна конкуренция може да доведе до цялостно подобряване и на българския железопътен превоз.