Днес на обяд тунел "Витиня", който е най-дългият в България, намиращ се на магистрала "Хемус" отново ще е отворен за движение в посока София, става ясно от изявление на АГенция пътна инфраструктура (АПИ). Ремонтните дейности по него стартираха през 2016 г., а цената им е около 72 млн. лв. Така поправката на тунела на практика струва колкото направата на нов.
За момента това е и първият основен ремонт на пуснатия в експлоатация през 1984 г. тунел, чийто строеж отне цяло десетилетие. Тръбата в посока София обаче беше ремонтирана през 2005-06 г. До мащабната реновация се стигна, след като преди пет години инспекция откри, че той не отговаря на изискванията за експлоатация.
"Извършени са множество изследвания с георадар и геологически сондажи - сложен процес, към който се пристъпва, след като чрез механични обследвания и огледи са констатирани конструктивни проблеми", посочват в съобщението от пътната агенция. "Проучванията показаха, че необходимият ремонт ще е по-сложен и ще отнеме повече време от първоначално предвиденото. Установени са кухини както между първичната и вторичната облицовки, така и между първичната облицовка и планината."
Според проучванията те се дължат както на техните за строеж, използвани през 70-те години, така и на физическото местоположение на тръбата - в Гогинския разлом. Резултатите от тях са показали, че стоманената армировка е била почти на предела на амортизацията си, което е можело да доведе до срутване на цялата скална маса над "Витиня".
А под "повече време от първоначално предвиденото" от пътната агенция имат предвид, че ремонтът първоначално трябваше да отнеме два месеца, според тогавашния министър на благоустройството Николай Нанков. В последствие бяха открити сериозните конструктувни проблеми, довели до проточването му за период от почти пет години.
От АПИ посочват, че за периода на ремонта в тунела са вложени следните материали: анкери с обща дължина около 72 км. Всичките са инжектирани с около 600-700 литра циментов разтвор за всеки анкер. Положени са около 28 125 кв. м хидроизолация, 4500 куб. м пръскан бетон по целия свод на тунела, 516 т армировъчна стомана, 5400 т асфалт, 790 куб. м тротоарни блокове.
В крайна сметка по-важното за пътуващите не е сухата статистика, а реалните подобрения на инфраструктурния обект. "Ремонтираната тръба за София е с нова облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова настилка, система за видеонаблюдение, пожароизвестяване, вентилация, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват по-висока безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент", изтъкват от АПИ.
"Витиня" обаче не е единственият проблем на "Хемус", чиито виадукти се ремонтират вече от осем години.