Най-посещаваните места в Европа търсят нови начини за справяне със "свръхтуризма" - огромните тълпи от хора, пристигащи ежедневно с евтини полети и круизни кораби.
Популярни дестинации като Венеция, Дубровник и Барселона разчитат на приложения за смартфони и промоции за споделяне на автомобили, за да се справят с пренаселеността, която тормози както местното население, така и туристите.
Възходът на евтините полети доведе до повече от 10% ръст на международните пристигания в страни като Испания и Хърватия през последните няколко години, показват данните на Световната организация по туризъм.
"Пренаселените дестинации са успешни, но има тънка линия между успеха и провала", казва пред Reuters кметът на Дубровник Мато Франкович.
Но вместо да се опитат да ограничат броя на посетителите, които харчат пари за хотели, храна и сувенири, градовете изпробват начини да насочат туристическите потоци далеч от най-популярните атракции.
Изкарване на туристите извън града
Източник: Getty Images
Надпис в Барселона: "Туристи: вашето луксозно пътуване е моето ежедневно нещастие"
Дубровник планира да пусне приложение за смартфон до края на годината, което уведомява потребителите кога тесните улички на стария град са претъпкани и предлага алтернативни гледки извън стените на града.
Градът смята да тества схема за споделяне на автомобили, за да примами туристите да изследват околните райони.
Барселона работи върху общ маркетингов план с района около града, за да накара туристите да се отправят отвъд най-популярните градски забележителности, като катедралата "Саграда Фамилия" или булевард "Ла Рамбла".
"Барселона е малка, но дестинацията Барселона обхваща и района извън града и има много предимства и забележителности", каза директорът на туризма в Барселона Жоан Торела Рене.
Дори Ню Йорк, американският мегаполис от другата страна на Атлантическия океан, започна кампания за насърчаване на туристите да изследват кварталите извън Манхатън и Статуята на свободата.
Градът се опитва да привлече повече посетители в по-малко посещаваните периоди през януари и февруари, с помощта на събития като Седмицата на ресторантите в Ню Йорк и Седмицата на Бродуей.
Круизната заплаха
Източник: iStock
Море от хора по емблематичната "Ла Рамбла" в Барселона
Процъфтяващата круизна индустрия е едно от най-големите предизвикателства в някои градове. В Дубровник многобройните круизни кораби често стоварват хиляди пътници на един ден, правейки улиците на града шумни и пренаселени.
Градът сега се опитва да разреди пристигането на корабите, така че пристиганията да се разпределят равномерно през цялата седмица, вместо 10 кораба да акостират в пристанището по едно и също време.
Венеция състави нови правила, изискващи големите круизни кораби да избират по-малко бляскавия маршрут към индустриалното пристанище на Маргера, вместо да минават през централния площад "Сан Марко".
Туристическият бранш срещу свръхтуризма
Източник: iStock
Венеция целогодишно е претъпкана с тълпи от туристи
Някои туристически компании също играят роля в борбата срещу свръхтуризма. Най-голямата онлайн туристическа агенция в Китай - Ctrip използва данни, за да предвиди кои дестинации могат да бъдат пренаселени и скъпи и след това предлага на клиентите алтернативи, които може да са по-малко търсени, посочва изпълнителният директор Джейн Цзе Сун.
"Потребителите харесват тази възможност, защото получават най-добрата стойност от пътуването си. Хотелите са доволни, защото могат да приемат по-добре всички тези пътници. Авиокомпаниите също са щастливи, защото не работят на свръхкапацитет по един маршрут и с недостигащ капацитет по друг", обяснява тя.
Компанията Airbnb, която често е критикувана за влиянието си върху местните жилища в популярни туристически градове, заяви, че предлага селски имоти на сайта си, често в райони, където няма хотели.
"Туризмът ще продължава расте, а чрез разпространение върху по-голяма площ може да сведете до минимум въздействието", заяви Нейтън Блечарчик, съосновател и стратегически директор на Airbnb.
Световната организация по туризъм работи с университетите по проблемите на свръхтуризма и планира да публикува препоръки след няколко месеца относно начина, по който дестинациите могат да се справят.
Туристическите дестинации трябва да заложат на дългосрочно планиране и да създават инфраструктура, която им позволява да насочват туристическите потоци, така че да стимулират местните икономики, без да се претоварват най-популярните места.
"Нуждаете се от баланс между растеж, устойчивост и популяризиране на дестинациите", каза генералният секретар на организацията Зураб Пололикашвили.