В рамките на един век много авиокомпании се появяват и изчезват от пазара, защото стават жертва на цените на горивата, неправилна политика и много финансови загуби.

Преустановяването на дейността на някои компании обаче е доста по-запомнящо се от други. Ето за кои от тях, спрели да съществуват, разказва CNN.

Wow Air

Исландската компания Wow Air, известна с изгодните си полети между Европа и Северна Америка, обяви фалит на 28 март тази година.

Wow Air e има много финансови проблеми и прави опити да се слее с Icelandair, но неуспешно. Когато сделката между двете компании се проваля в последния момент, пътниците на Wow из цяла Европа остават блокирани и без транспорт. Авиокомпанията е била наясно със ситуацията, но въпреки това не е прекратила предварително продажбата на самолетни билети.

US Airways

Основаната през 1937 година като All American Aviation сменя няколко пъти името си. От 1997 година остава с наименованието US Airways. Тя обслужва полети от Шарлот, Филаделфия, Финикс и Вашингтон. Компанията придобива Pacific Southwest Airlines (PSA), Piedmont Airlines и Shuttle на президента Тръмп.

На 15 януари 2009 година полет 1549 на US Airways се приземява в река Хъдсън, след като двигателя на самолета отказва. Всички пътници и екипажът оцеляват и инцидентът остава в историята като "Чудото на Хъдсън".

US Airways се слива с American Airlines през 2013 година, като след сделката се образува най-голямата авиокомпания в света. Последният полет, брандиран с US Airlines е през април 2015 година.

Continental

Дългата история на компанията започва през 1937 година, когато наречената тогава с името Varney Speed Lines се пренасочва от летяща въздушна поща към фирма за превозване на пътници.

Continental е първата наела за пилот афроамериканец, който да работи за големите превозвачи, открива първите редовни полети, свързващи острови в Тихия океан чрез прекъснат маршрут от 16 часа и първа от авиолиниите предлага онлайн сайт през 2009 година. Седалището ѝ е било в Хюстън с центрове в Кливланд, Нюарк и Гуам. През 2012 година Continental се слива с United Airlines.

Midwest Airlines

Компанията е основана през 1984 година, като изпълнява маршрути из целите САЩ, но през 2010 година престава да съществува и се слива с Frontier Airlines. В периода 1990-2000 Midwest изпреварва конкурентите си, като започва да предлага безплатни топли ястия.

Известните топли шоколадови бисквити на Средния Запад, сервирани на борда на всеки полет, надживяват компанията и продължават да се предлагат и в полетите на Frontier до 2012 година.

ATA Airlines

Първоначално основана като чартърна компания през 1973 година, ATA започва редовни операции през 1986 година с полети от Средния Запад до Флорида, обслужващи ваканционни маршрути, в които по-късно компанията се специализира.

Летищата Индианополис и Чикаго Мидуей служат за центрове на ATA. След ефекта на терористичните атаки от 11 септември 2001 година авиокомпанията претърпява финансов крах, обявява несъстоятелност и прекратява дейността си на 2 април 2008 година.

ATA, тя е придобита от Southwest Airlines, като купувачът се сдобива с достъпа на компанията до летище LaGuardia и сертификат за експлоатация за сумата 7,5 милиона долара.

TWA

Славните дни на Trans World Airlines остават на летище JFK в Ню Йорк, трансатлантическият център на авиокомпаниите. Терминалът TWA Flight Centre, проектиран от Ейро Сааринън се приема като изкуство на архитектурата от средата на века и е включена в Националния регистър на историческите места. Сега се реконструира в хотел.

Aloha Airlines

Краят на Втората световна война и закупуването на военен самолет водят до създаването на Aloha Airlines, която извършва полети между континенталната част на САЩ и Хавайските острови. Компанията бе основен конкурент на Hawaiian Airlines, но битката между двете фирми доведе до фалита и прекратяването на дейността на Aloha през 2008 година.

Kingfisher Airlines

Туристите в Индия вероятно познават бира с марката Kingfisher, но холдингът, който я произвежда, има и авиокомпания. Kingfisher Airlines започват да обслужват полети около Индия през 2005 година. А международните полети от Лондон включват бар, най-модерните развлекателни системи и удобни възглавници в първа класа.

Постоянните тежки финансови загуби водят Kingfisher няколко пъти до ръба на фалита преди компанията да прекрати дейността си през 2012 година. Тогава Индия отнема лиценза и замразява сметките на фирмата.

Eos Airlines

Краткотрайното съществуване на Eos Airlines започва от 2004 година и завършва през 2008 година. Компанията предлага бизнес класа и лети с 48-местния Boeing 757 между Ню Йорк и Лондон. Преди авиокомпанията да разшири полетите си до други американски и дори южноамерикански дестинации, внезапно изпада в несъстоятелност.

Primera Air

Авиокомпанията се прочува заради блокирани пътници и дори собствения ѝ екипаж. Това наложи Primera да прекрати дейността си миналата година, след като оперира в авиосектора от 2003 година. Тя е била успешна чартърна компания преди да започне да предлага ултра евтини полети предимно за европейски туристически маршрути.

Опитът на компанията да стартира трансантлантически полети на дълги разстояния между САЩ и Европа буквално завърши на земята през април 2018 година. След това преустановява опитите, които претърпяват провал през октомври същата година.

Monarch Airlines

Друга авиокомпания, която внезапно се проваля, а пасажерите ѝ са далеч от дома си, е Monarch Airlines. Тя допуска този гаф на собствения си юбилей на 2 октомври 2017 година.

Бюджетната британска авиокомпания, основана през 1967 година, превозва туристи до атрактивни дестинации из цяла Европа, както и Израел. Финансовите затруднения карат Monarch да търси финансиране. През 2016 година, авиокомпанията блокира 110 000 пътници, които по-късно са били разпределени към други авиолинии, а това ѝ е струвало 60 милиона паунда или 78 милиона долара.

Air Berlin

Основана от американец през 1978 година Air Berlin първоначално е обслужвала чартърни полети от Западен Берлин до средиземноморски ваканционни дестинации. След обединението на Германия, компанията бързо се разраства и се превръща в един от най-големите европейски превозвачи.

Част от плановете за развитие са зависели от изграждането на летището Бранденбург в Берлин, което по план трябваше да бъде завършено през 2011 година, но сега не е ясно дали това ще се случи до 2020 година.

Air Berlin продължава да работи няколко години на постоянни финансови загуби, като прави последния си полет през октомври 2017 година. Почти веднага след това Lufthansа закупува 81 самолета и наема 3000 от служителите на компанията.

Pan Am

Pan Amеrican Airways започва историята си като малък превозвач, осъществяващ полети от Флорида до Куба, през 1927 година. Тя се превръща в най-голямата авиокомпания в света и новатор в авиоиндустрията до залеза си през 1991 година. Pan Am става жертва на петролна криза, атаки и редица други неуспехи, които водят до тежко финансово състияние и компанията прекратява дейността си на 4 декември 1991 година. Delta плаща 1,39 милиарда долара за придобиване на активи от фалиралата Pan Am.

Ted

Когато нашумяват нискотарифните авиолинии след 2000 година,  United Airlines създава дъшерната си компания Ted, за да предлага такива полети и извън Щатите. Новосъздадената авиокомпания първо лети с лекотоварни самолети Airbus A320 с център - международното летище в Денвър.

Развлеченията по време на полети включват Tedevision и TedTunes, както и продажба на плюшени мечета. Основните конкуренти на компанията - Frontier Airlines и почти същия експеримент на Delta - Solo създават трудности. Това продължава до 2009 година, когато Ted престава да съществува.

Virgin America

Позната със своето колоритно осветление в кабините и различен интериор Virgin America се старае да предложи стилни удобства във въздушното пътуване. В резултата на това е печелила много награди в областта на авиоиндустрията.

Въпреки че ръководителят на Virgin America Ричард Брансън е само неин миноритарен собственик, неговите каскади и иновативните му маркетингови подходи често са привличали вниманието на медиите.

Това продължава до момента, в който Alaska Airlines успешно придобива компанията. Последният полет на Virgin America e на 24 април 2018 година.