Над 400 пилоти подадоха иск срещу американския производител на самолети Boeing заради "безпрецедентното прикриване на конструктивни недостатъци" на най-продаваните самолети Boeing 737 Max.

Груповият съдебен иск ще бъде разгледан в чикагски съд на 21 октомври 2019 година.

През времето, което е изминало след две авиационни катастрофи, роднините на 346 починали и пострадалите авиокомпании се обърнаха към американския производител, за да компенсира загубите.

Сега и пилотите изискват компенсация.

Инициаторът на съдебния иск е известен като Pilot X. Той решава да остане анонимен, защото "се страхува от репресии от страна Боинг. Пилот X е завел делото в петък, съобщи австралийската медийна корпорация ABC News, която се е запознала с иска.

В него се твърди, че Boeing е участвал "в безпрецедентното прикриване на известни конструктивни недостатъци на Макс 737, което доведе до катастрофирането на два самолета от тази серия и последваща забрана за полети на всички тези самолети по света.

Съдебният иск също така твърди, че пилотите продължават да страдат от значителна загуба на заплати, изпитват психологическа травма поради икономически и неикономически щети.

Всички компании, които искат компенсации от Boeing заради приземените 737 Max

Всички компании, които искат компенсации от Boeing заради приземените 737 Max

Списъкът расте

Това е последният съдебен иск срещу Boeing, но първото дело, заведено от пилоти на модела 737 Max.

Серията Boeing 737 Max, обявена за първи път през 2011 г. и пусната в експлоатация през 2017 г., стана четвъртото поколение от модела 737, популярен тяснофюзелажен самолет, който е в основата полети на средни и къси разстояния по света.

Пез март 2019 г. полетите на Boeing 737 Max са били спрени по света след смъртта на 346 души в две инциденти за кратко време - в продължение на 5 месеца - в Индонезия и Етиопия.

В началото на май стана известно, че Boeing е знаел за потенциалните проблеми в новите самолети 737 Max повече от година преди катастрофата в Индонезия през 2018 г., но решил да не ги докладва.

На 10 март самолетът на авиокомпанията Ethiopian Airlines Boeing 737 Max 8 се разби, летейки от Адис Абеба до Найроби. В резултат на бедствието загинаха 157 души.

В края на октомври миналата година самолет от същия тип от индонезийската компания Lion Air падна в морето Ява. Всичките 189 души на борда загинаха.

След катастрофата на Ethiopian Airlines властите на редица страни, включително САЩ, Китай, държави от ЕС, Русия и Индонезия, решиха да спрат експлоатацията на Boeing 737 Max 8.

Почти 400 самолета Max престанаха да се използват по целия свят. В Азия, където пътническият трафик се увеличава най-бързо, това доведе до увеличаване на разходите на авиокомпаниите, което в комбинация с повишаването на цените на горивата оказва натиск върху печалбите на превозвачите.