Избухването на огнищата на новия коронавирус предизвика значително нарастване на потреблението на новини, но икономическите сътресения принуждават медийните компании да ускорят преминаването си към цифрови технологии. Това съобщиха от Института на Reuters за изследване на журналистиката към Оксфордския университет.
Мерките за блокиране около пандемията предизвикаха глобален растеж в гледането на телевизионни и онлайн новини, въпреки че опасенията за дезинформация остават високи. Нещо повече - тези сложни времена станаха обект на многобройни фалшиви новини като главните направления, които се наблюдаваха, бяха свързани с конспирации за това откъде наистина произлиза новия вирус, как той може да се разпространява и лекува, и много други. А всичко това, на фона на масовия страх и несигурността, определено оказа силно негативно влияние както сред обществото, така и в самата медийна екосистема. Сега социалните мрежи Facebook и WhatsApp се разглеждат като основни канали за разпространение на така наречените "фалшиви новини".
По-широката картина е, че пандемията ускорява тенденциите, породени от технологичната революция, включително възхода на смартфоните като интерфейс на потреблението на новини, посочват от Института в своя годишен доклад за цифрови новини.
Изводът е, че наблюдаваме ускорено преминаване към дигитални медии и мобилни медии и различни видове платформи, коментира пред Reuters директорът на института Расмус Нилсен.
"Това е придружено от продължителен спад на доверието в новините и нарастваща загриженост относно дезинформацията, по-специално в социалните медии и от някои политици."
Може би най-голямото увеличение на притесненията от медийната дезинформация се наблюдаваше в Хонконг, където антиправителствените протестиращи се противопоставиха на опитите на Китай да затегне контрола си над бившата британска колония.
Новинарският бизнес обаче остава мрачен. А това се влошава от факта, че медиите по целия свят съкращават персонал, за да се справят с драматичния спад на приходите от реклама.
Лъч надежда
Но остава и един лъч надежда - все по-голям брой хора са готови да плащат за качествени новини онлайн, макар че това също може да увеличи информационното неравенство, тъй като мнозина не могат да си позволят висококачествена журналистика.
Следователно това създава надпревара сред самите медии и формулата "победителят взема всичко" може лесно да се открои - около половината от тези, които се абонират за онлайн новини в САЩ, разчитат едва на две медии - New York Times и Washington Post. Междувременно във Великобритания ситуацията седи по същия начин, като там потребителите разчитат главно на Times и Telegraph, констатира докладът на института.
Докладът откроява и други тенденции - хората на 35-годишна възраст предпочитат да четат новини, а не да гледат новини онлайн. А това донякъде опровергава прогнозите за доминирането на видео новините.