Откакто руският изтребител Су-57 беше официално представен преди повече от десетилетие, Москва рекламира възможностите на своя самолет от пето поколение като надхвърлящи дори тези на Lockheed Martin F-22 Raptor и Lockheed Martin F-35 Lightning II. През последните години обаче Руската федерация се бори с разработването на обновената версия на Су-57 (наричан от НАТО с името "Felon"), пише Business Insider. До момента са произведени десет тестови прототипа и шест саморета серийно производство, от които два бяха загубени при катастрофи по време на тестови полети.

Въпреки тези неуспехи Обединената авиостроителна корпорация (UAC) - дъщерно дружество на държавния технологичен конгломерат Rostec, продължи разработката на изтребителя, а тези дни дори обяви, че модернизираният Су-57 е направил своя дебютен полет по-рано този месец.

"На 21 октомври модернизираният самолет от пето поколение Су-57 извърши дебютния си полет на летището на Института за летателни изпитания "Громов". Самолетът беше управляван от пилота - герой на Русия Сергей Богдан. Полетът продължи 56 минути и вървеше без никакви проблеми", се казва в изявлението на руските власти.

Според докладите, подобреният изтребител Су-57М тества бордовото оборудване с разширена функционалност, както и AI (изкуствен интерект) поддръжка на екипажа, заедно с широка гама от нови видове оръжия.

Забравете Су-57: Идва нов, най-опасен боен самолет в Русия

Забравете Су-57: Идва нов, най-опасен боен самолет в Русия

За битки в Космоса се разработва тежкият изтребител прихващач МиГ-41

"Самолетът предлага и възможност за инсталиране на двигател от втора степен", се казва в съобщението.

Твърди се, че най-важният аспект на модернизацията на самолетите е инсталирането на нови двигатели "izdeliye 30", които могат да осигурят тяга от около 16 тона на мястото на настоящите двигатели AL-41F-1 (izdeliye 117), които могат да осигурят тяга от 14,5 тона.

AI втори пилот?

Една от забележителните характеристики на Су-57 е технологията за изкуствен интелект (AI), която може да действа като виртуален втори пилот, да събира данни от многобройните сензори на самолета и да предоставя важна информация на човешкия оператор. AI се разглежда като решаващ компонент на бъдещите изтребители от "шесто поколение", където бордовите компютърни клъстери, които са съставени от високопроизводителни здрави процесори, могат да превърнат тези изтребители в центрове за данни в небето.

Това може да помогне за по-бързото вземане на решения от пилотите.

"Изкуственият интелект вече е неразделна част от съвременните бойни самолети", казва анализаторът на технологичната индустрия Роджър Ентнер от Recon Analytics.

"За да бъдат по-маневрени, модерните джетове по своята същност са нестабилни по време на полет", коментира Ентнер пред 19FortyFive. И допълва, че "единственият начин да летят направо е чрез AI. Именно изкуственият интелект от следващо поколение ще поеме активната им роля още повече, за да подобри способността за оцеляване и мисията".

Остава въпросът  как Русия, която се бори да поддържа сегашната си военна техника оборудвана с най-новите микропроцесори, ще може да произвежда масово такива самолети

Вече имаше съобщения, че Кремъл е трябвало да прибегне до вземане на чипове от потребителски уреди, за да ги използва в своите танкове и други военни машини и превозни средства. Следователно, може да е необходим много напреднал AI, за да помогне на Москва да разбере как да разреши този проблем.

Eксперт: Как ще завърши въздушният двубой между Су-57 и F-35

Eксперт: Как ще завърши въздушният двубой между Су-57 и F-35

Според специалиста руската машина е технологичен шедьовър