Понякога малките или големите катастрофални събития ставата по чиста случайност. Но често трагедиите с многобройни човешки жертви и материални щети са в резултат на грешни и безразсъдни действия на хора, които не са успели правилно да преценят дадена ситуация.

Разказваме за 10 големи и шокиращи катастрофи, до които са довели неправилни човешки решения.

Снимка 396780

Източник: pixabay

Потъването на круизния лайнер Costa Concordia

Италианският круизен кораб Costa Concordia потъва в Тиренско море близо острова Джильо до брега на област Тоскана в нощта на 14 януари 2012 година. В момент на трагедията на кораба има 4,2 хиляди души, от тях загиват 32 човека.

Гигантският лайнер е с дължина 290 метров с 1,5 каюти и 17 палуби, фитнес зона от два декара, концертна зала, 4D кинотеатър, художествена галерия, библиотека, казино, бутици, много ресторанти и барове

Няколко часа след отплаването на 13 декември ,когато пасажерите са вечеряли Costa Concordia се забива в плитчина, в резултат на което получава пробойна на лявата странна с дължина 70 метра.

Евакуацията с участието на бреговата охрана, лодки и хеликоптер продължава цялата нощ много от пътниците са блокирани в каютите, други падат зад борда. Жертвите са 32 души, дама досега се водят в неизвестност.

Вечерта на 14 януари власти на Италия обявиха за задържането на капитана на Costa Concordia Франко Скетино, обвиниха го за убийство по непредпазливост и за това ,че напуснал кораба преди края на евакуацията.

В хода на разследването бе установено, че капитанът самоволно е взел решение да се отклони от курса и да се приближи твърде близко до остров Джильо, за да зарадва главния стюард, който е родом от там. Освен това е започнал твърде късно евакуацията, не е подал сигнал за бедствието до бреговата охрана, с което е забавил спасителната операция.

Първа катастрофа на Airbus A320, Франция

Първата катастрофа на новия въздушния лайнер A320 става в неделя, 26 юни 1 988 година в Абсайм. 

Airbus A320-111 на авиокомпанията Air France, идващ от Париж, в рамките на провеждащия се на летището Мюлуз-Абсайм авиосалон трябва да изпълни демонстративен полет на неголяма височина, за да се представи пред широката публика новият модел самолет. 

Но по време на кацането самолетът се оказва на критично ниска височина пред очите на стотици зрителите се разбива в гората в края на пистата.

В резултат на катастрофата загиват 3-ма пасажери а други 50 получават различна степен на раняване.

Командирът на рейс 296 Мишел Аслин лежи в затвора близо година.

Трагедията с язовир Вайонт, Италия

Трагедията с язовира Вайонт е ярък пример, как съчетанието от дребни наглед фактори, човешки грешки и елементарна лакомия, може да доведе до страшни последствия.

Причините за аварията на водното съоръжение може да се разделят на две категории: технически и чисто човешки.

Всичко започва с неправилно избрано място за строителство на язовира, място е геологически нестабилно, често става малки земетресения. Компанията, изграждаща съоръжението, си затваря очите за да усвои големите пари.

Накрая закономерно се случва, дъждовното лято и есен на 1963 г., предизвикват трагичните последствия. Силните валежи предизвикват свлачище от планината Монте Ток, което запълва чашата на язовири, изтласквайки навън водата.

За седем минути водната стихия предизвиква чудовищни разрушения и огромни човешки жертви. Вълната напълно разрушава пет села в долината на река Пияве, а така също и сериозно засяга още няколко населени места.

В потока от вода, кал камъни и дървета загиват между 2000 и 2500 души (някои източници твърдят за 3000 жертви).

Снимка 352852

Източник: Wikipedia

Чернобилската катастрофа, СССР

На 26 април 1986 година взрив разрушава четвъртия реактор на Чернобилската АЕЦ "Ленин", близо до град Припят. Аварията се смята за най-голямата в историята на ядрената енергетика, както по броят на пострадалите хора, така и по материалните щети.

Аварията предизвиква облак от радиоактивни отпадъци, който преминава над части от СССР, Източна Европа и Скандинавия. Обширни райони в днешните Украйна, Беларус и Русия са замърсени, а около 200 хил. души са евакуирани от родните си места. Близо 60% от радиоактивните отпадъци падат на територията на Беларус.

През първите три месеца за загинали 31 души, още 19 в следващите 5-6 години могат пряко да се отнесат към инцидента. Високите дози облъчване, основно за участвалите в ликвидацията, както и за жители на близките районна може да се смята за причина за смъртта на още около 4 хиляди души. 

В голяма степен крупната авария е резултат на човешки грешки, неправилни решения и зле подготвен експлоатационен експеримент със съоръжението от страна на персонала. По късно се признава, че голяма вина за катастрофата има и конструктивен дефект във водещата част на управляващите реакцията пръти.

Катастрофата на Boeing 747 в Токио, Япония

Катастрофата Boeing 747 близо до Токио, станала на 12 август 1985 г., е една от най-големите трагедии в авиационна индустрия.

Въздушният лайнер Boeing 747SR-46 на превозвача Japan Air Lines (JAL) извършва вътрешен полет по маршрут Токио -Осака, но 12 минути след излитането се лишава от вертикален стабилизатор на опашката. 

Екипажът успява да удържи неуправляемият самолет във въздуха 32 минути, но накара той се врязва в гора на 112 км от Токио. От намиращите се на борда 524 души (509 пасажера и 15-членен екипаж) оцеляват само 4 човека.

Установява се, че при извършения преди полета ремонт на машината не са спазени указанията на производителя, неправилно са заменени препоръчаните материали.

Снимка 396776

Източник: Wikipedia

Рухването на зданието Rana Plaza, Бангладеш

Рухването на осеметажната сграда Рана-Плаза в град Савар става на 24 април 2013 година. Търсенето на телата приключва на 13 май, в резултат на катастрофата са загинали 1129 души, други около 2500 човека са извадени под руините ранени. Десетки неидентифицирани тела са погребани в общи гробове.

Преди трагедията на 23 април по фасадата на зданието са забелязани пукнатини и било наредено на хората да се евакуират, като се затворят всички намиращи се в сградата учреждения. Повечето банкови офиси и магазини, намиращи се на долните етажи, изпълнили заповедта. Но шивашките предприятия продължили да работят.

На следващия ден сградата рухва, оцелява само първият етаж. По данни на Асоциацията на производителите и износителите на облекло м този момент на работните си места са се намирали 3122 души, включително и много техни деца.

На 25 април срещу собственика на сградата Сохел Рани и на собствениците на пет шивашки производства е възбудено углавно дело.

Снимка 396777

Източник: Wikipedia

Разрушаване на търговския център Сампун, Южная Корея

Сриването на търговския център става на 29 юни 1995 година в район Сочхогу в Сеул. Това е най-голямата катастрофа с човешки жертви в мирно време в историята на Република Корея. Загиват 502 души, 937 са ранени.

През 1994 г. намиращия се срещу спортния център финансов сектор се премества на първия етаж, а вместо него там се настанява книжен магазин. От тежестта на огромното количество книги в зала на спортния център се появяват пукнатини. Книжарницата е закрита на 3 март 1995 г., но пукнатините не спират да растат. През април над ресторант в северното крило на сградата също се появяват пукнатини на тавана. През май започва да се сипе пясък от тавана, а подът на четвъртия етаж бавно да пропада. 

Контрольор, проверяващ газта я спира и сигнализира за необходимост от евакуация и спешен ремонт. Инженер Ли Хак Су изказва мнение, че текущ ремонт може да бъде направен без търговският център да спира работа. Управата на центъра приема това мнение и започва да обсъжда необходимите мерки.

Следобед към 17,50 часа сътрудници от втория и третия етаж, а не ръководството, започват призоват за евакуация. Техните викове не били чути, още повече на четирите подземни етажа. В 17,57 покривът на сградата пада и натежава върху и без това претоварения пети етаж., основните носещи колони се разрушават. В течение на 20 секунди цялото южно крило рухва, убивайки 502 души и затрупвайки още 1500 човека.

Международният съд, разглеждайки исковете на двете корабни компании стига до извода, че за трагедията в еднаква степен са виновни и двамата капитани, (капитанът на "Имо" загива при взрива). Френската държави никога не признава това съдебно решение.

Катастрофа на парахода Herald of Free Enterprise, Белгия

На 6 март 1987 г. английският пътнически параход при излизане от Зеебрюге се преобръща, загиват 197 души. 

Вечерта в белгийското пристанище Зебрюге, пасажерите са заели своите места в каютите, завършва се качването на колите на двете автомобилни палуби.

За да се ускори товаренето на горната палуба в носовите резервоари бил поет баласт над 300 тона. И доколкото помпите имали слаба производителност, до отплаването били успели изхвърлят от баласта само 40 тона. Корабът тръгнал с голям наклон на предницата, освен това следствието после установило, че и горната автомобилна палуба била претоварена с около 100 тона - с 500 вместо 400 тона.

Но не само тези фактори се оказали решаващи за катастрофата. В основата на трагедията били небрежност и груби грешки на човешкия елемент, допусната паника в препълнените ресторанти барове и магазини.

Част от пътниците успели да се разположат на повдигналата се над водата кърма на кораба. От ледените води успели да се спасят 408 души. Спасителните екип извадили от водата 50 трупа, а други 123 се били удавили във вътрешните помещения на Herald of Free Enterprise.

Трагедията в хотел Hyatt Regency, САЩ

Разрушаването на висящите галерии на хотел Hyatt Regency е техногенна катастрофа, която се случва в Канзас Сити на 17 юли 1981 година.

В атриума на хотела две окачени галерии се срутват върху хората, дошли на танцова вечер в стила на а 40-те години.

В резултат на трагедията загиват 114 човека, 216 души получават сериозни травми.

До 2001 г. това е най-смъртоносната катастрофа причинена от човешка дейност, преди терористичното разрушаване на Световния търговски център в Ню Йорк .

Причина за трагичния инцидент в хотела били грешки при проектирането на галериите, които не издържали на тежестта на собствената си конструкции и тази на стоящите върху тях хора.

Взривът в град Халифакс, Канада

Взривът в Халифакс (или Експлозията в Халифакс) на 6 декември 1917 г. в резултат от транспортно произшествие причинява опустошителни поражения на град Халифакс, и сред населението му.

Взривът е следствие от сблъсък в най-тесния участък на пролива Те Нероус, разделящ града на 2 части, на норвежкия кораб "Имо" с френския кораб "Монблан", който избухва в пламъци. Френският кораб носи на борда си 200 тона тротил и 2300 тона пикринова киселина. След като проумява, че не ще успее да потуши пожара, капитанът Льо Медек на френския кораб дава команда за спускане на лодките на вода, изтегля се заедно с екипажа и заляга зад дига, очаквайки неговият кораб да разруши града.

Избухва най-големият взрив в историята преди този в Хирошима през 1945 година. Взривната вълна помита 2000 къщи, поврежда още 1200, като загиналите са над 5000, ранени са над 9000, а ослепели вследствие от взрива са повече от 500 души.

Взривът над Халифакс е толкова силен (3 килотона), че образува облак с височина над 6 километра и 18-метрова вълна "цунами".