Не само в Силициевата долина стартъп сцената се разраства. Само няколкостотин километра на юг - в слънчево Мексико - идеите за успешен бизнес също са в разгара си, но с разликата, че както там, така и по света почти никой не разбира за тях.

Публичността е едно от последните неща, които предприемачите в Мексико искат. За разлика от многото си колеги около Сан Франциско, мексиканските изгряващи компании често остават встрани от медийното пространство и не публикуват подробности за финансовия си успех.

Причината е само една - страх ги е от престъпници.

Анонимен

"Лесно може да се окажете в положение, в което сте обект на откуп", разказва предприемачът Улисес Васкес, който е съпричастен към всекидневното насилие в страната, дълбоко изплашило обществото - отвличания, изнасилвания, войни на наркокартели.

По думите на Васкес бизнесменът в Мексико трябва да бъде анонимен, за да може да продължи с бизнеса си и преди всичко да бъде жив и свободен. Самият той два пъти е отказвал да даде публичност на развитието на бизнеса си - когато продава дял в рекламната агенция Ergos през 2010 година и когато ръководената от него медийна компания Matomy се листва през 2014 година.

Този "тих подход" е разбираем за Мексико, но значително възпира технологичната индустрия, тълкуват инвеститори и експерти. По този начин не могат да се привлекат инвестиции и таланти, особено от чужбина.

Експеримент на Reuters потвърждава казаното. Авторите на агенцията са осъществили връзка с над 20 мексикански инвеститори и основатели на стартъпи. Всички споделили, че опасенията за сигурността са широко разпространени в общността на технологиите, което вече е допринесло негативно за бизнеса. Това е и причината, поради която повечето от тях предпочитат да не бъдат посочвани в публикацията.

Когато няма публичност, предприемачите се надпреварват да наемат най-добрите кадри, да дадат най-доброто от себе си, да вземат големи пари и да вдъхновят следващото поколение. Това обаче блокира растежа, казва Даниел Грийн - партньор в американската адвокатска кантора Gunderson Dettmer, която се занимава с прохождащи компании от Латинска Америка.

Да живееш под риск

Мексико е идеалният пример за заглавието "предприемачи под прикритие", но не е единствен. Престъпността в цяла Латинска Америка е огромен проблем и вече споменатите Бразилия и Колумбия взимат другите две челни позиции в това отношение - в едната се извършват по 150 убийства на ден, а другата е разпокъсана от наркогрупировки.

Мексико е най-добрият пример, защото след многократните ескалации на насилие, от повече от десетилетие властите там се борят с картелите. Въоръжените сили по улиците обаче принудиха престъпните групи да "обогатят" бизнеса си и с изнудване. Редица са примерите за отвлечени и убити хора с висок профил. В това число и изпълнителният директор на телевизионния оператор Televisa, който загина при престрелка през 2017 година.

И по подобие на други престъпни модели, бизнесът с отвличанията създава друг такъв - за охраняване - бронирани джипове, следене в реално време, GPS тракери, въоръжени телохранители и много други.

На другия полюс

Главният изпълнителен директор на софтуерната компания Wizeline Бисмарк Лепе е на мнение, че неговите колеги предприемачи са прекалено предпазливи, въпреки ужасите в Мексико.

"Комуникацията води до по-голям успех - помага на общността, на компанията, помага на инвеститорите. Стига да не сте замесени в търговията с наркотици, нищо няма да ви се случи", посочва той.

Мексиканският предприемач Доминго Гуера, основал на стартъпа за киберсигурност Appthority в Калифорния, споделя, че по принцип не се притеснява за безопасността, когато се върне у дома. Когато обявил обаче обявил първия финансов рунд на фирмата си, притесненията изплували. "Хората ме питаха как ще изразходвам парите, какво щях да купя първо. Прекарах много време в обясняване, че всъщност нищо от тези пари няма да стигне до основателите", разказва Гуера.

Хората намират и други начини освен тишината. Някои бягат в САЩ, но дори и те се притесняват за близките си в Мексико.

"Има неофициален данък "работа" и "живот" в Мексико - нарича се да живееш в риск", допълва един от анонимните бизнесмени.

Не говори за пари

Мексико има и бизнесмени, които далеч не са толкова неразпознаваеми. Авторите на Reuters ги определят като "избледнели в обществото". Те обаче също не са застраховани срещу организираната престъпност.

Адолфо Бабац е главен изпълнителен директор на известната мексиканска компания за разплащания Clip. През 2018 година той дава няколко интервюта и стига до корицата на бизнес списанието Expansion с заглавие "Мисли голямо".

Тази година той предприе различно решение. След като SoftBank вложи около 20 милиона долара в компанията, което всъщност направи Бабац сред първите мексикански предприемачи, спечелили одобрението на японския конгломерат, той не обяви сделката. И все пак е дал няколко интервюта досега през 2019 година.

Друг пример е Серхио Ромо - главен изпълнителен директор на известния мексикански старъп за електрически скутер Grin, които често срещаме и улиците в България. След инвестиция от 45,7 милиона долара миналата година, той също запази мълчание. По-рано тази година същият е напуснал среща с регулатори в Мексико Сити в голямо SUV с бронирани стъкла. Бизнесменът казва, че това не се случва често и още кара скутерите на компанията си, но и че запазването на нисък профил е препоръчително.

Габриел Леон, който наскоро лансира финтех компанията Oyster Financial в Мексико, привлича инвеститори за рундовете за финансиране на фирмата си. Той планира да разкрие информация за това в интернет база от данни, вместо в медиите. Неговата стратегия е следната: "Никога не говорим за пари. Говорим за продукта, който изграждаме, за възможностите на пазара, за нашите конкуренти. Ето как получавате внимание от инвеститорите."

Министерството на икономиката в Мексико не отговаря на въпроси на Reuters за проблемите в сигурността на стартиращия сектор.

Японската SoftBank, който планира да налее 5 милиарда долара в Латинска Америка, също отказва коментар.