Брюксел определя нови мерки, за да намали въздействието на въздухоплаването върху изменението на климата, шума и качеството на въздуха, съобщават от Европейската комисия. В нов доклад относно екологичните показатели на европейския сектор на въздухоплаването се определят мерки, които да гарантират, че Европа ще постигне целта си за неутралност по отношение на климата до 2050 година.

По-специално в доклада се препоръчва съсредоточаване върху мерки като увеличаване на използването на устойчиви авиационни горива, извличане на максимална полза от оптимизацията на управлението на въздушното движение и възприемане на по-ефективни от гледна точка на разхода на гориво технологии. Чрез прилагането на тези мерки емисиите могат да бъдат намалени с поне две трети до 2050 година.

Снимка 549416

Източник: iStock

В доклада се правят следните констатации:

  •     средният брой пътници (135) и разстоянието (1730 km) на полет продължават да нарастват, както и средната възраст на флота (11,8 години).
  •     броят на полетите, пристигащи и заминаващи от летищата на ЕС и на Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ), достигна 8,35 милиона през 2023 г., което е с 10 % под равнището от 2019 г. отпреди COVID-19
  •     през 2023 г. полетите, заминаващи от летища в ЕС и ЕАСТ, са отделили 133 милиона тона CO2, което е с 10 % по-малко, отколкото през 2019 г.
  •     средната маса на емисиите на CO2 на пътнически километър допълнително е намалена до 83 грама през 2023 г., което се равнява на 3,3 литра гориво на 100 пътнически километра.
  •     през 2022 г. полетите, заминаващи от ЕС и ЕАСТ, представляват 12 % от общите емисии на парникови газове от транспорта и 4 % от общите емисии на парникови газове в ЕС и ЕАСТ.
Въздушните превозвачи, за които се счита, че не са безопасни

Въздушните превозвачи, за които се счита, че не са безопасни

В края на годината ЕС актуализира списъка за авиационна безопасност

Нетните емисии на CO2 биха могли да бъдат намалени с поне 65 милиона тона (47 %) през 2050 г., ако бъде изпълнен мандатът на ReFuelEU за доставка на устойчиви авиационни горива (УАГ) за сектора на авиацията.

Въпреки това, като се има предвид, че  прогнозираното нарастване на търсенето на въздушното движение ще достигне 11,8 милиона полета годишно до 2050 г., в доклада се се подчертава, че са необходими допълнителни действия в областта на технологиите с по-ефективно използване на горивото, оптимизирането на операциите и използването на УАГ, за да се предотврати такова нарастване на трафика да доведе до увеличаване на емисиите.  

Европейският доклад за въздухоплаването и околната среда за 2025 г. е изготвен от Европейската комисия, заедно с Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз и с подкрепата на Европейската агенция за околната среда и Евроконтрол.

Най-бързият в света нов самолет, който може да се справи със...свръхтуризма

Най-бързият в света нов самолет, който може да се справи със...свръхтуризма

Десетки авиокомпании вече поръчват "летателното чудо"