За първи път двете основни канадски железопътни компании - Canadian National Railway (CN) и Canadian Pacific Kansas City (CPKC), са на прага на едновременно спиране на работа, което може да нанесе икономически щети за милиарди долари, пише "Ройтерс".
Канада е втората по големина държава в света по площ и разчита в голяма степен на влаковете за транспортиране на зърно, боб, автомобили, въглища и други стоки.
Преговорите по договорите между профсъюза на Teamsters и компаниите обикновено се провеждат с разлика от една година, но през 2022 г., след като федералното правителство въведе нови правила за умората, CN поиска едногодишно удължаване на съществуващия договор, вместо да преговаря за нов.
Това означава, че колективните трудови договори в двете компании изтекоха в края на 2023 г. и оттогава преговорите продължават. В резултат на това за пръв път има риск да спре работата на по-голямата част от канадската железопътна система за товарни превози.
Teamsters представляват около 10 000 членове, които работят като локомотивни машинисти, кондуктори, работници във влакове и гари и контрольори на железопътния трафик в двете компании в Канада. Те не отстъпват от исканията си - да не се увеличават смените в едната компания и да не се командироват служители из цялата страна като компенсация за липсата на работна ръка в другата.
CN Rail и CPKC заявиха, че ако не успеят да постигнат споразумение, ще започнат да ограничават дейностите си. Профсъюзът е отправил предизвестие за стачка към CPKC, което също ще влезе в сила в началото на деня в четвъртък.
Спирането ще засегне и Съединените щати, като се има предвид степента на интеграция между двете икономики. Канада изпраща около 75 % от целия износ на стоки на юг от границата.
Мрежите на двата канадски железопътни оператора се свързват с няколко ключови железопътни и транспортни центрове в САЩ, като Чикаго, Ню Орлиънс, Минеаполис и Мемфис. Мрежата на CPKC се простира и по-на юг, свързвайки се с пристанища както на източния, така и на западния бряг на Мексико.
Макар да се твърди, че проблемите ще са само на канадска територия, и двата железопътни оператора и някои от техните американски конкуренти започнаха да отказват определени трансгранични товари, които биха разчитали на мрежите на CN и CPKC.