Първият тест за кандидат-президентите на Републиканската партия мина. Това бяха първичните избори, които се осъществиха в щата Айова този понеделник. 

При рекордно висока избирателна активност (над 180 000 гласували), републиканският електорат посочи за свой фаворит сенатора от Тексас Тед Круз (27.7%) пред втория, бизнесмена от Ню Йорк, Доналд Тръмп (24.3%). Истинският победител обаче е класиралият се на трето място действащ сенатор на Флорида Марко Рубио (23,1%). Защо това е така?

Първата причина се крие в социално-политическия профил на самата Айова. Това е щат, в който белите евангелисти и яростно консервативните избиратели на практика доминират електората на Републиканската партия. Именно към този таргет е ориентирана цялата кампания на Круз. Самият той е кандидатура на едно от основните идеологически направления в партията – това на палеоконсерватизма (консерватизъм, който „контактува” тясно със социалното и религиозното).

Този синхрон между ценностния дневник на Круз и този на електората в щата даде очаквания резултат в полза на сенатора от Тексас. Той регистрира най-високата подкрепа спрямо другите кандидати както сред силно консервативните избиратели (печелейки всеки 4-ма от 10), така и сред белите евангелисти (печелейки всеки трети такъв). 

В този смисъл, победата на Круз в Айова бе не само очаквана, но и задължителна. За сенатора от Тексас това бе мач пред собствена публика. Тук обаче дължим уточнението, че именно заради социално-политическата специфика на електората на Републиканската партия в Айова, представителността на резултатите от изборите там не могат да бъдат преекспонирани.

Аргумент в тази посока е фактът, че на последните два първични избора в щата през 2008-ма и 2012-та година, съответно Джон Макейн и Мит Ромни, които впоследствие спечелиха официалните номинации на партията за кандидат-президент, загубиха в Айова от палеоконсервативните кандидати Рик Санторум и Майк Хъкаби.

3 доказателства, че предварителните избори в Айова не познават бъдещия президент на САЩ

3 доказателства, че предварителните избори в Айова не познават бъдещия президент на САЩ

Говори историята (и статистиката)

На този идеологически фон, резултатът на Марко Рубио е повече от добър – той финишира на „къса” дистанция от фаворитите – Круз и Тръмп, и спечели само с един делегат по-малко от първия (8 срещу 7) за Републиканската национална конвенция, която ще гласува официалната кандидатура за президент на партията по-късно тази година.

Втората причина,  поради която всъщност истинският победител на миналите избори е Марко Рубио, е тази, че той постигна най-добрия резултат при най-малко вложени ресурси на терен. Ако  Тед Круз обиколи всичките 99 окръга на щата, то Рубио по изключение напускаше столичния Де Мойн.

Това, което бе за Круз Айова, е за Рубио – Ню Хемпшър, където ще се проведат вторите първични избори на 9 февруари. Именно в този щат, с неговите про-естаблишмънт и бизнес-ориентирани избиратели, които са и по-умерени по скалата на религиозното, Рубио поставя по-голям акцент, фокусирайки повече ресурси – хора, време и пари.

И третата причина: Марко Рубио е истинския победител, понеже сенаторът от Флорида регистрира категорична победа срещу преките му конкуренти, които, на този етап, не са Доналд Тръмп и Тед Круз, а Джеб Буш, Джон Касич и Крис Кристи. Именно тези три имена се конкурират с Рубио като представители на другото основно идеологическо направление в Републиканската партия: неоконсервативното. Марко Рубио е в пряк сблъсък със споменатите кандидати и по отношение на аспекта кого финално да подкрепи републиканския естаблишмънт, с всичките парични и медийни ресурси, с които той разполага.

И ако Рубио спечели малко над 23 процента в Айова, то за Джеб Буш гласуваха 2,8%, за Джон Касич – 1,9 %, а за Крис Кристи – 1,8 %. Обърнато в делегати, победата за Рубио в щата изглежда също толкова внушителна – 7 делегата за него, срещу 1 за Джеб Буш и по нито един за останалите неоконсерватори. Дългосрочната цел на екипа на Рубио е именно той да се съхрани като единствената кандидатура на неоконсерваторите и про-естаблишмънта, което ще укрепи неговите позиции в прекия сблъсък с Тръмп или Круз.

Всичко това обаче не означава, че трябва да се омаловажава победата на Тед Круз. Неслучайно ресорните анализатори посочват, че победа в Айова носи на победителя „трите М-та – money, momentum, media”. И със сигурност Тед Круз ще ги има поне до следващия вторник, когато е вторият тест за републиканските номинации в Ню Хемпшър. В този щат обаче именно Марко Рубио може да бъде изненадата, която този път да отнеме вниманието от Тръмп.