Апартаментите се представят все по-добре в битката с хотелите за вниманието и парите на туристите, отчита проучване на Orco Property Management, компания от групата на GreenLife, специализирана в управлението на ваканционни имоти.

Основната причина за това са изгодните ценови нива и допълнителните възможности, които този тип имоти предоставят. В момент на криза много от туристите предпочитат да разполагат с обзаведена кухня по време на почивката си.  

„Тази алтернатива на хотелски тип настаняване се предпочита главно от семействата с малки деца, както и от тийнеджърски компании. Предимствата са главно в голямата доза самостоятелност, в комфорта и уюта на апартамените, както и в предлаганите екстри и допълнителни услуги. Цената като важен фактор е определена на помещение, а не на човек, което позволява гостите да използват максималния капацитет за всеки тип апартамент", разказва Мартин Стоянов, управител на Orco.

Според статистиката на Orco Property Management 65% от клиентите за този тип имоти през активния сезон са чужденци, а останалите - българи. Средният период за наем от страна на чуждите клиенти е 7 дни, докато за българите той е 10 дни. Родните клиенти се делят на такива, които използват имота за почивка, и около 10% корпоративни клиенти с бизнес по Черноморието, за които дългосрочното наемане е значително по-изгодно от настаняването на служителите в хотели, особено по време на активния сезон.

Руснаците често наемат за месец или два, дори за цял сезон, докато нашенци предпочитат да комбинират морето с планина, поради което ангажират апартаментите за 10 до 15 дни. Пакетните цени предоставят и големи отстъпки - месечният наем може да падне и до 1200 лв. при ангажираност за целия сезон или при резервация на няколко апартамента. Руските клиенти търсят апартаменти в близост до плажа.

Около 70% от туристите от съседните на България страни като Сърбия, Гърция, Македония, Румъния, предпочитат да дойдат самостоятелно на почивка в страната ни. Руснаците и украинците по-често прибягват до туроператорски услуги, тъй като самостоятелната организация се затруднява и оскъпява заради по-големите разстояния и визовите ограничения. Германци, чехи и поляци пък почти винаги предпочитат да дойдат на организирана екскурзия - от тях по-малко от 5% идват самостоятелно за ваканция в България.

Допълнителните услуги като ползването на басейн, детски кът и плаж, ако комплексът има такъв, са безплатни, докато дейностите, които изискват допълнително труд или по-специална поддръжка - като масажите, тенис кортовете, футболните игрища, най-често се заплащат.

По данни на Orco едва 17% от българите са избрали настаняване във ваканционен комплекс, а не в хотел, защото услугите все още не са добре познати. Най-голям дял от тези клиенти са софиянци - 59%, останалите са от Пловдив и по-малките областни центрове. През интернет идват 82% от запитванията от българи и 67% от тези на чужденците.