Високите цени на жилищата в Германия вече създават проблеми на сектори, които традиционно печелят от имотите - като производството на мебели. Всяко ново жилище - независимо дали е придобито или наето, има нужда от ново обзавеждане, което да създаде необходимия уют на обитатели му. Това обаче вече не важи за много германци, които се лишават от мебели заради цените на жилищата.

"Имаме нов силен конкурент - повишаването на жилищните разходи", казва Томас Гроткоп пред германския Die Welt, председател на Съюза на мебелистите (BVDM). Според него нездравословното покачване на цените за покупка и наем на жилища и къщи, високите данъци, както и поскъпването на електричеството, газта и водата водят до намалена покупателна способност, която потребителите не искат да инвестират в обзавеждане.

Към това трябва да се прибави и намалената готовност на германците за преместване, които са традиционно известни със своята мобилност. Причината: всяка промяна на местоживеенето води след себе си до сериозни разходи. "Когато обаче биват населени по-малко нови жилища, по-малко се търси и ново обзавеждане", коментира Гроткоп.

Берлин иска да "замрази" цените на наемите за срок от 5 години

Берлин иска да "замрази" цените на наемите за срок от 5 години

Мерките трябва да бъдат одобрени през следващата седмица

Оптимизмът на производителите на мебели в Германия се изпарява през последните две години, когато последователно през 2018-а продажбите започват да стагнират, а през 2019-а - да спадат. Общият оборот на сектора възлиза на 32.4 милиарда евро, като се очаква все пак да се появи скоро ръст. Той обаче няма да се дължи на мебелите, а на дребните разходи като такива за различни прибори - чинии, чаши, тенджери и др.

Купуват се също така малки мебели, които все пак могат да променят частично облика на дома - нов шкаф, нова маса или ново легло например. Но не и цялостно обзавеждане за дадена стая. Ето защо мебелният бранш реагира с огромни намаления на определени стоки. В радио рекламите в Германия могат да се чуят отстъпки от 25, 50, че дори и 75 процента. Това обаче се оказва стратегия с две остриета, защото според проучване потребителите смятат отстъпки за над 40% за нереалистични.

Мебелните производители залагат и на онлайн търговията, с която да скъсят дистанцията между потребител и продавач. Тя обаче изисква поддръжката на много стока на склад, която да може бързо да бъде разнесена. Нещо, което в момента не се случва, тъй като мебелните фирми предпочитат да получат сигурна поръчка, преди да я изпълнят.