Отварянето на два нови луксозни хотела в София през тази година се отлага заради пандемията от коронавирус. Първият обект на луксозната марка Hyatt у нас, както и Grand Hotel Millennium трябваше да започнат работа през пролетта, но засега те остават блокирани заради мерките, свързани с извънредното положение у нас. Също така ще се забави отварянето на реновирания хотел "Родина".
Това става ясно от анализ на на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton. Според данните на компанията двата 5-звездни и единият 4-звезден обект трябва да имат общ капацитет от 1070 стаи.
Hyatt Regency се намира на мястото на бившия хотел "Сердика" в столицата, като първоначално той трябваше да заработи през 2019 година. По-късно отварянето му беше отложено за тази. Той трябва да разполага със 190 стаи и три ресторанта, както и с бар на покрива, фитнес и спа център.
Grand Hotel Millennium от своя страна трябваше да заработи от април месец. Той се намира до бизнес комплекса Millenium Centre на столичния булевард "Витоша". 5-звездният хотел има 400 стаи и хеликоптерна площадка. Към него има голям конферентен център с площ от 5000 квадратни метра, разположен на 3 етажа, както и 10 ресторанта и салона.
"След годините на ръст, които доведоха до навлизане на нови брандове на софийския пазар, сега се намираме в безпрецедентна ситуация. Икономическият живот е замрял и това рефлектира върху хотелските услуги. Кога и с какви темпове ще видим възстановяване все още не може да се прогнозира, защото няма яснота колко ще продължи сегашната ситуация", коментира Пламен Бачев, който е мениджър "Консултиране и хотелски услуги" в Cushman & Wakefield Forton.
Според изследването пазарите в Полша, Румъния, Унгария, България, Словакия и Чехия са са привлекли сумарно 1,4 милиарда евро инвестиции в хотелски активи през 2019 година, от които над 40% са във високия и луксозния сегмент.
Като причина за инвеститорския интерес от консултантската компания посочват по-високите нива на доходност в сравнение със Западна Европа, както и потенциала за ръст на пазарите в региона. Най-висока доходност предлагат София и Букурещ със 7-7,5%, докато в Прага, Будапеща и Варшава тя е в рамките на 5-6%.
Що се отнася до броя на сделките, най-активен е бил пазарът в Чехия с такива на обща стойност от 620 милиона евро през миналата година. Основно те са насочени към чешката столица. Делът на българския пазар е 5% от общия обем, което се равнява на 75 милиона евро.
"Голяма част от тези сделки са извън София - в големи градове и курортни комплекси. В столицата наблюдаваме по-скоро активност при строителството на висока категория хотели, тъй като този сегмент от пазара показа устойчив ръст през последните години. В перспектива обаче интересът на международните брандове се измества по-скоро към тризвездната категория", обобщава Пламен Бачев.
Според експертите безпрецедентната ситуация с COVID-19 доведе до отлагането на редица придобивания и неяснота кога и с какви темпове ще се възстановят туристическият и хотелският пазар. Все пак в първите месеци на годината са приключени шест сделки за общо 297 милиона евро, основно в Будапеща.