Декември наближава края си и както всяка година, инвестиционни експерти се надпреварват да публикуват прогнози за 2022 година. "По-скоро аз обаче бих обмислил подход, който ще бъде актуален през следващите 10, 20 години", казва Джон Пирпонт Морган от консултантската компания Stanford wealth management. Във въпросната компания работят пенсионирани висши ръководители и консултанти на финансови компании от Fortune 500 (класация на 500-те най-големи компании на САЩ).
Джон Пиърпонт Морган дава максимално кратък отговор на въпроса, какъв ще бъде финансовият пазар "утре". "Той ще се колебае", отговаря финансистът. Думите му обаче са в основата на това, което сега наричаме "Портфолио теория", публикувана от Хари Марковиц.
Тази теория цели да оптимизира печалбата ви, въз основа на приемливо ниво на риск. Можете да постигнете това, което искате, като диверсифицирате инвестициите си.
Например, ако се направи таблица на най-добрите и най-лошите категории активи за всяка година от 2000 до 2020 година, може да се забележат интересни тенденции. От 2012 г. насам най-печеливши са акциите на големи компании. По-точно, за 6 от 9 години оттогава, те се оказаха най-печелившата категория. Но дали тази тенденция ще продължи?
Преди да отговорите, не забравяйте, че поведенческите икономисти отбелязват тенденцията, че инвеститорите вземат решения въз основа на скорошни събития, а не на глобални тенденции, пише Джон Морган. Той посочва, че е изучавал пазарите от много десетилетия. "Обръщам внимание на малко над дузина основни показатели и индикатори (този брой намалява през годините). Все още обаче не мога да кажа със сигурност кой клас активи ще стане лидер. Ето защо оставам привърженик на диверсификацията."
В тази връзка Джон Морган обръща внимание, че "в лошите" години дори явните фаворити не можеха да се похвалят с успех. В същото време, в онези години, когато лидерите на капиталовия пазар показаха двуцифрен растеж, беше възможно да се правят пари и от активи, разположени по-долу в "класацията" по доходност."
От това си взех урок, казва Морган: "можем да сгрешим в избора на "фаворит" и въпреки това да спечелим, избягвайки най-лошите активи. Вярвам, че популярността на компаниите, секторите и дори класовете активи се променя във времето, но човешката природа - не."
Диверсификацията работи. Последователният подход печели.
Колкото по-добре върви пазарът, толкова по-притеснени стават хората. "Ето защо някои от моите клиенти, след като анализираха слабото третото тримесечие и декемврийските резултати, решиха да изтеглят капитал", дава пример Джон Морган.
Но наличните пари далеч не са най-добрият актив, напомня финансистът. По думите му, само веднъж през последните 20 години ситуацията е била толкова нестабилна, че парите са били инвестиция, която си заслужава. Освен това, основният инструмент с фиксиран доход във вид на облигации, също постоянно изостава от пазара.
На "загрижените инвеститори" консултантът предлага стратегия за "качествен дивидент". Категорията "портфолио от дивиденти" е от акции на компании, които през последните години никога не са начело по доходност, но не са и аутсайдери.
И така, диверсификацията работи. "Задачата на интелигентния инвеститор не е да се хвали с успеха си на коледното парти. Основната цел е да се защитите по време на слабост на пазара и да се присъедините към ралито в по-добри времена. Хората, които живеят, за да кажат: "Победих S&P тази година!", изведнъж може да пребледнеят следващата година... или след година."
След като идентифицирате своята склонност към риск, можете лесно да изградите своя собствен предпочитан портфейл от активи. Това ще ви спести доста часове, които бихте прекарали в четене на различни статии за инвестиции, съветва Морган.
Няма да препоръчам отделни ценни книжа или финансови инструменти, казва финансистът. "Наистина няма значение, какъв ще бъде "моят актив №1 за 2022 година".
По думите на преуспелия финансист, по-важното е да станете "по-спокоен и дисциплиниран инвеститор, който предварително избира класовете активи, с които е готов да работи." Едва след това може да преминете към разглеждане на конкретни взаимни фондове, акции и други финансови инструменти.
"С този подход ще спите много по-добре. Ето защо ви предлагам нещо по-добро от конкретна акция", казва Морган. Той посочва, че предлага мантрата: "Диверсификацията работи. Последователният подход печели."