Страната ни е на първо място по брой жертви на пътя в ЕС за 2016 г.
Според анализ на тема "Оценка на безопасността на движението по пътищата по области в Република България" за 2016 г. в България с загинали близо 100 души на 1 млн. от населението на страната.
Анализът е изготвен по повод кампанията за пътна безопасност в България под мотото "3 500 живота", инициирана от Международната автомобилна организация ФИА заедно със Съюза на българските автомобилисти (СБА). Анализът е изготвен от Атанас Вълев и Георги Младенов от Техническия университет-София.
Тревожният извод от доклада е, че се запазва тенденцията за ръст на жертвите на пътя у нас. През 2015 г. загиналите на 1 млн. от населението са били 99, през 2014 г. - 91, а през 2012 и 2013 г. - 82 души.
Според съобщение от Европейската комисия за пътната безопасност обаче в България се наблюдава лек спад на смъртните случаи при пътно-транспортните произшествия за периода 2010 - 2016 г. За посочения период жертвите на пътя са с 9% по-малко. За равносметка - спадът на ниво ЕС е 19%.
Според анализа Атанас Вълев и Георги Младенов за 2016 г. с най-малък брой на загиналите по пътя са Швеция, Обединеното кралство, Холандия, Испания, Дания, Германия, Ирландия.
Всъщност за периода 2010 - 2016 г. с най-малък спад при жертвите на пътя е именно Швеция, където е установен спад от само 1%. Но тук трябва и да се отчете броят на жертвите при ПТП - в Швеция за 2010 г. загиват 28 души на един милион население, а за 2016 г. - с един по-малко - 27 души. Припомняме, в България спадът е с 9%, но загиналите са близо 100 на един милион души. Трябва да се има и предвид населението на двете страни - населението на Швеция е близо 10 млн. според официалното преброяване в държавата от 2015 г.
Анализът на Атанас Вълев и Георги Младенов сочи, че средните стойности за ЕС са наполовина по-малко, отколкото в България - на пътя са загинали 50 души на 1 млн. жители. От тук може да се извади и изводът, че инициативите на ЕК за подобряване на безопасността на пътя в държавите членки са дали резултат в по-развитите западно-европейски държави, но не и в България.
При оценката на безопасността на пътя у нас е установено още, че областите Ловеч, Разград, Видин, Монтана и Силистра водят класацията за най-много жертви на пътищата у нас. Посочените области са с изключително високи стойности не само за България, но и за ЕС, посочва още анализа.