Apple ще позволи на потребителите на iPhone и iPad в Европейския съюз да изтрият App Store или своя браузър Safari, съобщават световните агенции, цитирайки технологичният гигант, който е уведомил разработчиците си. Компанията отдавна яростно защитаваше App Store като единствения портал за цифрово съдържание.
Промяната идва, когато Apple трябваше да разхлаби хватката си върху устройствата в ЕС, поради новите цифрови правила на блока.
"Приложенията App Store, Messages, Camera, Photos и Safari ще могат да се изтриват в ЕС", написаха от Apple на страница за поддръжка за разработчици.
"Само настройките на телефона няма да могат да бъдат изтрити."
Освен това се добавя специална секция, където потребителите на iPhone или iPad ще могат да управляват настройките по подразбиране за браузъри, съобщения, телефонни обаждания и други функции.
"Тъй като двигателите на браузърите са постоянно изложени на ненадеждно и потенциално злонамерено съдържание и имат видимост в чувствителните потребителски данни, те са един от най-често срещаните методи за атака за злонамерени участници", казва производителят на iPhone.
За да помогне на потребителите да бъдат в безопасност онлайн, Apple ще упълномощи разработчиците да внедряват алтернативни двигатели на браузъра само след като изпълнят конкретни критерии и се ангажират с редица текущи изисквания за поверителност и сигурност, включително навременни актуализации на сигурността за справяне с възникващи заплахи и уязвимости.
Доскоро производителите на приложения трябваше да използват платежната система на Apple в App Store, като технологичната фирма получаваше част от транзакциите. Но ЕС реши, че условията не позволяват на разработчиците свободно да насочват потребителите към алтернативни начини на плащане, което прави Apple първата технологична компания, изправена пред обвинения в нарушаване на Закона за цифровите пазари (DMA).
Миналият месец Apple обеща промени, за да се съобрази с DMA и да отговори на констатациите на Европейската комисия - мощният антитръстов регулатор на Европейския съяз. Така от есента различните разработчици в ЕС ще могат да популяризират оферти за покупки, където пожелаят - например чрез алтернативен пазар за приложения.
Промяната включва нова структура на таксите за клиенти, свързващи се от приложение за оферти и съдържание. ЕК обяви, че "ще оцени евентуалните промени на Apple в мерките за съответствие, като също така ще вземе предвид всяка обратна връзка от пазара, особено от разработчиците".
DMA дава на големите технологични компании списък с това, което те могат и не могат да правят в опит да увеличат конкуренцията в цифровата сфера. Например, те трябва да предлагат екрани за избор за уеб браузъри и търсачки, за да дадат на потребителите повече възможности.
Законът дава правомощието на ЕС да налага солидни глоби, а Apple съвсем не е единствената компания, която трябва да се съобразява с новите правила. Alphabet на Google, Amazon, Meta, Microsoft и собственикът на TikTok - ByteDance, също трябва да отговарят на изискванията.
Онлайн ккомпанията Booking също ще трябва да се придържа към закона по-късно тази година, като Европейската комисия преценява дали социалната мрежа X също ще трябва да спазва новите правила.