Все по-сериозна употреба на устойчиво авиогориво предписаха евродепутатите на сектора в ЕС. Новите стандарти за декарбонизация предвиждат 2% от керосина да е "зелен" през 2025 г, а до 2050 г. неговият дял да достигне 70 на сто, съобщава АП.

Контекст: Самолетите са отговорни за 13,9% от въглеродните емисии в транспорта на територията на ЕС, като по-голям замърсител е само автотранспорта. Ако световната авиация беше държава, щеше да е сред 10-те най-големи производители на парникови газове.

Boeing очакват двойно повече самолети в небето след 20 години

Boeing очакват двойно повече самолети в небето след 20 години

Само за Китай ще са една пета от всички доставки през този период

Детайли: Ако страните членки приемат новите разпоредби, те ще влязат в сила от януари догодина. Тогава авиопревозвачите ще имат следните "зелени" варианти:

  • Синтетично гориво;
  • Биогорива от земеделски и горски отпадъци, водорасли, животински мазнини и олио за готвене;
  • Самолетно гориво от рециклирана пластмаса или от отпадни газове;
  • Водород, произведен с енергия от ВЕИ.

Биогоривата, направени от различни зърнени култури, соя или палмово масло няма да могат да се използват като по-екологичен заместител на керосина.

Още нещо: С новите планове Европейската комисия се надява да намали с две трети въглеродните емисии към 2050 г. в сравнение със сценарий, при който не се предприемат действия.

От друга страна: Добрите намерения на европейските институции са безспорни, но реалността е малко по-комплексна.

Според Европейската агенция за авиационна безопасност запасите от устойчиво авиационно гориво са по-малко от 0,05% от общата консумация на авиацията на територията на ЕС.

Ако бързо не се разгърнат производствени мощности, има немалък риск от сериозно оскъпяване на пътуванията със самолети и отпадания на всички маршрути извън най-рентабилните.