В Кипър хората сякаш тичат по водата и плуват през летища - поне според техните електронни устройства. Бегач от Ларнака се оказва насред Ливан, куриерските услуги и такситата на моменти не могат да достигнат до адресите си - понякога е забавно, често е дразнещо и рядко е чак опасно.
Виновниците за този хаос са заглушители в Израел или Сирия, които манипулират Глобалната система за позициониране (GPS) по стратегически причини. Когато обаче сте пилот, отговорен за самолет, нещата могат да станат доста обезпокоителни, пише Die Zeit в свой материал.
Експертите правят разлика между заглушаване и манипулиране (spoofing). Заглушаването включва излъчване на сигнали на GPS честотата, които са толкова силни, че приемниците в самолетите и на земята спират да работят.
"Виждаме това от години при приближаване към Сеул. Можете да сте относително сигурни, че няма да имате GPS при приближаване ", казва Никлас Аренс от Европейската асоциация на пилотите. Летището е само на 35 километра от Северна Корея.
При spoofing заглушителите подвеждат приемника да мисли, че има фалшива позиция. Във въздушното пространство над Сирия, Ливан, Израел и Кипър позицията на самолета понякога рязко се премества в Бейрут, а показваната в кокпита скорост пада до нула.
С войните в Украйна и Газа смущенията са се увеличили. Това засяга множество полети от Европа към Азия. Тъй като руското въздушно пространство е затворено за тях, те трябва да заобикалят през южната част на Черно море, където са в обсега на заглушителите.
Истинският мащаб на GPS манипулацията се разкрива от данните на мрежата OpenSky. При почти 70 000 полета между февруари и август 2022 г. GPS навигацията е била нарушена или е отказала поради заглушаване. Над източното Средиземноморие повече от всеки втори полет е бил засегнат.
Заглушаването е лесно и евтино. Някои шофьори на таксита и камиони използват малки устройства тип флашка, за да предотвратят проследяването на превозните си средства. Корабни капитани манипулират позиционните си предаватели, за да прикрият риболова в незаконни зони.
Самолетите не се разбиват, ако сателитната навигация е нарушена. Те разчитат на конвенционални навигационни техники: инерциална навигация, радионавигация и радар. Но нивото на стрес в кабината и при ръководителите на въздушното движение се увеличава.
Проблемът е, че GPS приемникът не може просто да бъде рестартиран след смущение. Той спира да работи до кацането на самолета, дори ако той е напуснал зоната на смущения. И тъй като традиционната навигация е по-малко точна от GPS технологията, несигурността в позицията над морето може да бъде повече от десет километра.
През август 2024 г. пилоти и ръководители на въздушното движение се срещнаха във Франкфурт, за да обсъдят ситуацията. Въздействието на GPS манипулациите върху полетните инструменти в момента е един от най-важните проблеми на сигурността, написаха те. Въпреки това "в момента малко може да се направи за предотвратяването му."
Има идеи за повишаване на устойчивостта на сателитната навигация. Европейската GPS алтернатива Galileo тества криптираща технология, която би трябвало да е имунна срещу манипулации. Друга възможност би била инсталирането на нови антени в самолетите, програмирани да приемат сигнали само отгоре - към сателитите. Но тъй като авиацията бавно въвежда иновации, ще отнеме години, докато технологията бъде сертифицирана.
На този фон, всички граждански полети в ЕС до 2030 г. трябва да кацат с помощта на сателитни данни - а другите навигационни методи ще се използват само в извънредни ситуации. Според пилотите това е прибързано решение - а и всеки ден си доказват защо е така.