Ефектното дамско бельо е сред традиционните, макар и малко изтъркани подаръци за Свети Валентин. Повечето хора свързват тази комбинация с холивудските романтични комедии, но всъщност именно зад Океана през 2023 г. на касата все още има значение дали избираме за Нея, или за Него - липсата на равенство между половете е очевидно... в митата за вносното бельо.

Откритието е на експерта по международна търговия Ед Гресър. По-голямата част от бельото в САЩ (98% по данни, цитирани от Axios) е вносно. Мъжкото средно се облага с 11,5% мито, докато дамското - с 15,5%. Обърнато в реални пари, това са 75 цента за господата и 1,10 за дамите (или господата, които пазаруват за тях).

Най-високо е облагането на корсетите - 23,5%, а най-ниско е на мъжките слипове и боксерки - 0,9%.

Тъй като по причини извън обхвата на настоящата статия жените си купуват повече бельо от мъжете, това води до ситуация, в която при 1,54 млрд. долара, събрани от мита от бельо, 75% са именно от предложения за дамите.

Не само това, но и има значение от какво са направени - по-голямо е оскъпяването при материите, предпочитани от хората с по-ограничени възможности (като памука) в сравнение с тези, които са фаворит на елитните клиенти (като коприната).

Защо?

Както отбелязва "Вашингтон пост", това е един от редките случаи, в които можем да видим на държавно ниво т.нар "розов данък". По този начин изследователите наричат практиката определени артикули да са с надути цени само поради факта, че са насочени към дамите.

Така и цялостният митнически режим на бельото в САЩ е неочаквано сексистки - според Гресър повечето други държави не правят разделение между бельо за мъже и за жени, като в ЕС и Япония даже има по-добри условия за дамските продукти.

Според американската медия причините за нетипичния митнически режим трябва да се търсят около век назад - в лобирането на местната текстилна индустрия. Според него тя е виждала най-голяма заплаха в лицето на вносните продукти, които изискват повече работа на ръка в производството (каквото е било дамското бельо) и особено при тези, които са в по-достъпния ценови клас (каквито са например дрехите от полиестер).

В крайна сметка местните играчи днес почти отсъстват от пазара, но резултатите от тяхното лобиране се усещат и до днес от потребителите в САЩ. Включително около Свети Валентин.