Процесът на разширяване на ЕС е спрял през последното десетилетие и изглежда малка перспектива някоя от настоящите страни кандидатки да си осигури присъединяване в близко бъдеще. Неуспешната програма за разширяване на ЕС би имала значителни последици за доверието в ЕС като глобален актьор, особено като се има предвид, че други държави като Китай сега играят все по-важна роля в Западните Балкани, пише в статия публикувана от London School of Economics and Political Science.
Преди последната среща на върха между ЕС и САЩ, Шарл Мишел, председател на Европейския съвет, ентусиазирано обяви, че "Америка се завръща". По време на посещението на президента Байдън в Европа имаше няколко събития, за да се оправдае това твърдение.
Първо, срещата на върха на НАТО в Брюксел на 14 юни намали напрежението между някои европейски членове на НАТО и САЩ, като същевременно се насочи и към основните предизвикателства пред сигурността, произтичащи от Китай и Русия.
Второ, ключов източник на търговски проблеми между САЩ и ЕС е разрешен с подписването на споразумение за търговския конфликт между Boeing и Airbus. Това потенциално отвори пътя за по-нататъшни преговори по споразумение за свободна търговия между ЕС и САЩ по време на президентството на Байдън.
Трето, САЩ увериха европейските си партньори, че са готови да направят компромис по отношение на изменението на климата.
Сега САЩ се ангажираха с посочените приоритети на ЕС в областта на сигурността, търговията и изменението на климата. Но остава един въпрос: ако Америка се "върне", тогава кога ЕС ще се върне към тези проблеми? И в трите области ЕС до голяма степен е в модела на задържане.
Нито един от тези стълбове не стои сам като едно начинание. Свежите предизвикателства, пред които е изправен ЕС, насърчават различни гледни точки и актуализация на прагматизма, който е характерен за вземането на политики от ЕС след финансовата криза през 2008 г. Икономическото възстановяване на ЕС от 2008 г. насам е плитко и подобно подобряващо възстановяване е очевидно по време на пандемията, особено в Южна Европа.
В геополитически план Арабската пролет и украинската криза утвърдиха подхода на ЕС за "мека сила". Вероятно това е "по-мека" сила, отколкото преди десетилетие. С новия план за възстановяване от пандемията ЕС връща нещо на своите държави-членки. Но какво може да предложи за Европа като цяло?
Застоялият процес на разширяване на Европа
Седмица след посещението на Байдън, Конференцията за бъдещето на Европа зае централно място в Европейския парламент. Сред другите заключения беше ангажиментът да се отвори процесът на разширяване за страните от Западните Балкани. И все пак само няколко дни по-късно Европейският съвет реши да не предприема следващите стъпки за присъединяване на Албания и Северна Македония.
Този път, наред с прагматизма на Дания, Франция и Холандия, България бе тази, която се стреми да приложи условия, свързани с етническите основи и история на Северна Македония, като критерий за присъединяването на страната към ЕС.
Това е горе-долу разказът за процеса на разширяване през последното десетилетие: институционални ангажименти за включване на Западните Балкани в ЕС и политически различия между държавите-членки за определяне на обща програма за тази цел.
Процесът на разширяване на ЕС е насочен към запазването на мира предвид участието на страните от Западните Балкани в конфликтите в бивша Югославия. Предизвикателствата в региона са значителни в сравнение с предишното разширяване на "големия взрив" през 2004 г., особено по отношение на икономическите трансформации и върховенството на закона.
Настоящата траектория на интеграционния процес също поразително се различава от предишните разширявания. Това доведе до допълнителни "прътове в колелата" в рамките на производството, които съществуват независимо от критериите от Копенхаген и критериите на Европейската комисия.
Вместо да се фокусира върху предимствата на този процес, подходът на ЕС има тенденция да клони към прагматизъм. Това е независимо от факта, че интегрирането на държавите от Западните Балкани в ЕС би могло да намали риска от бъдещи конфликти и да сдържа други участници, които да подкопаят стабилността на Европа чрез своите търговски и инвестиционни дейности в региона.
Честите изявления от 2000 г. насам успокояват Западните Балкани, че ще бъдат членове на ЕС, но все още не е ясно как ще бъде спазено това обещание.
След края на Студената война международната общност добави различни механизми за укрепване на глобалната сигурност. Взаимозависимостта е широко развита дори сред нововъзникващите икономики, което задейства световните търговски потоци. В Европа този принцип за насърчаване на взаимозависимостта даде значителни резултати не само по отношение на икономическата сигурност, но и на социалното ниво.
В този контекст сигурността се счита за основно изискване за постигане на икономически растеж и социална стабилност. Както евроскептиците, така и еврофилите са съгласни, че европейската интеграция е не само икономически проект, но и проект, фокусиран върху мира и сигурността. Всъщност единният пазар на ЕС не би бил възможен без сигурност в Европа.
Държавите-членки на ЕС трябва да признаят, че въпреки различните им възгледи за процеса на разширяване, неуспешната програма за разширяване би отслабила способността на ЕС да насърчава мира и просперитета в Европа.
Това би поставило под въпрос статута на ЕС като модел за останалия свят, като същевременно подкопава усилията му за насърчаване на по-добро световно управление, преход към зелена икономика, човешки права и демокрация. Разширяването на ЕС несъмнено е спомогнало за укрепване на сигурността в Европа и също така е от полза за единния пазар.
Състезание с Китай
Европейският парламент насърчава другите институции на ЕС, особено Европейския съвет, да ускорят процеса на разширяване поради все по-важната роля, която други държави играят в момента в Западните Балкани.
По време на неотдавнашните срещи на върха на Г-7 и НАТО, както Италия, така и Германия изразиха скептицизъм относно заплахата, която Китай представлява за Европа. Китай е основен пазар за германския износ и той попадна в заглавията, като предостави ранна помощ на Италия по време на първата вълна от пандемията Covid-19. Италия е и единствената западноевропейска държава, избрала да участва в китайската инициатива "колан и път".
Западните Балкани представляват по-малко от един процент от БВП на ЕС. Въздействието на инициативата "Един пояс, един път" в региона, който се нуждае от подобрена инфраструктура, може да бъде значително. Китай показа повишена готовност да развива отношения с нововъзникващите икономики и сега въпросът за ЕС е как той може да защити привлекателността на своя модел на управление.
Всичко това зависи от процеса на разширяване. Преговорите с техните многобройни глави и критерии са механизъм за поддържане на мечтата за членство жива за държавите от Западните Балкани, но не е ясно доколко тези държави могат да станат устойчиви на тази стратегия.
За да се справи с този застоял процес, ЕС трябва отново да постави разширяването в центъра на своя дневен ред.
Политиката несъмнено остава полезен разказ за обвързване на регионалната сигурност в Западните Балкани с европейската сигурност, но остава фактът, че има малко причини да се смята, че държавите от региона вероятно ще се присъединят към ЕС в близко бъдеще.
driven
на 18.07.2021 в 11:12:11 #5Това би поставило под въпрос статута на ЕС като модел за останалия свят, като същевременно подкопава усилията му за насърчаване на по-добро световно управление, преход към зелена икономика, човешки права и демокрация. " Насърчаване е едно, а налагане - съвсем друго. ЕС се превръща във фашистко-тротциска държава, за което, с пълно основание като член на ЕС, препатили СССР, можем да кажем - баста. Дайте ни икономика и добър бизнес, другото си е наша работа. А ако икономическата логика предполага естествени икономически връзки и с Китай, и с Русия , е няма нищо лошо и страшно. Така че ЕС да се прави на ударена, да спре да занимава с ЛГБТ- та и прочее глупости, да се пробва да играе самостоятелна роля в новия за тоя век многополюсен свят. Другото са глупости. Лошото в момента е, че парите са на запад, а по-здравият разум - на изток. Да се надяваме да можем да им обясним, че са на погрешен път.
Worv
на 16.07.2021 в 18:54:46 #4Не, че нещо но Велика Британия вече не е чак толкова велика. Самата Англия има територия по малка от БГ. Освен това те вече не са част от ЕС, което прави мнението им меко казано несъстоятелност. И като сме на темата, Гърция блокираше 28 г. изхарчи над 400 млрд. Евро, опростиха и половината. Бяха хванати в огромни измами никакви санкции. Нищо преконапреки. Разстрелват журналисти, убиват политици и синдикалисти но това е Гърция. Крайно време е БГ да скочи на двойните стандарти и да удари по масата в ЕС. Корупцията в ЕС е в пъти по голяма от при нас. При нас е на ниско ниво и дразни а там е на много високо и хората не я усещат.
Кастело Белведере
на 16.07.2021 в 16:39:14 #3Трябва да присъединим балканските държави час по скоро, за да не се видим после заплетени като пате в кълчища в пътя на коприната и да слушаме частушки по радиото и "время" по телевизията. Светът е толкоз обвързан, че и най-невинното кихане може да предизвика лавина от пандемия или шеговито изказаване да предизвика пускане на бомба. Суверенността е само една идилия за патреотчета от средните векове, даже и затворените режими (Ким) или авторитарните уж-независими (Русия, Куба, Венецуела) не могат да живеят без да се съобразяват с останалия свят.
ivan-koichev
на 16.07.2021 в 10:56:43 #2Как става така, че тези дето са против "по-голямо потъпкване на суверенността ни," са "работещи активно срещу всичко българско"? И как така след като Македония е изцяло под влиянието на САЩ и НАТО се управлява от Русия?
Avatarx
на 16.07.2021 в 10:35:46 #1Ako не беше Русия, Македония щеше да бъде българска! За съжаление, ей такива мекерета като "батнаско" , винаги се намират - работещи активно срещу всичко българско