Близо 60% от фирмите очакват нарастване на износа си, показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), представено от нейния председател Цветан Симеонов. Той е категоричен, че Европа трябва да бъде „отписана" за увеличаване на продажбите на български стоки. „В Европа, без съмнение, очакване не можем да имаме за голям ръст на нашите продажби", подчерта председателят на БТПП.
За сметка на това, българските предприятия се обръщат към традиционните си пазари, където „има потенциал за възстановяване". Огромни са възможностите за увеличаване на българския износ за Азия, както и за арабските страни.
Проучването показва, че 56,1% от анкетираните български предприемачи очакват продажбите им в чужбина да се увеличат през следващата година. Малко по-малко - 51,6%, от българския бизнес очаква нарастване на приходите от продажби в страната.
Според Симеонов може да намерим големи пазарни ниши в Либия, където има нужда от множество услуги в сферата на строителството, а и страната чувствала „угризения" спрямо България и сега искала да ни компенсира.
Арабските държави са платежоспособни - въпреки моментните затруднения, които изпитват заради революциите там. Според председателя на БТПП, те ще търсят външни услуги за реконструкция и строителство, а това са секторите, които в момента изпитват затруднения в България.
„Прегоряхме много бързо за Бразилия", обобщи Цветан Симеонов и допълни, че е имало голям ентусиазъм в началото, но в момента нищо не се движи. Бразилия и Аржентина са огромни пазари и ще се набележат мерки за увеличаване на българския износ в тези посоки.
Спрямо пазара на труда, работодателите имат по-скоро негативни очаквания. Едва 36 % от фирмите очакват подобряване на инвестициите, независимо дали са български или чужди.
За да се привлекат обаче още инвеститори Цветан Симеонов препоръча държавата да подпомага финансово фирмите при участието им в изложения и панаири.
Наблюдават се негативни очаквания относно заетостта и инвестициите, като в същото време страната ни е на седмо място в света по ниски данъци.
В изследването на БТПП за нагласите на бизнеса са анкетирани 70 000 фирми от 28 области, като данните се съпоставят с подобни от Европа. Данните показват, че свободното движение на хора, услуги, капитали и работна ръка не е еднакво навсякъде в Европа. Изследването е проведено през месец септември и се прави за 13-та поредна година.