8% от продуктите в световната търговия са фалшиви и ролята на GS1 ще бъде решаваща за стабилизиране, реализиране на ефективни системи за проследимост и борба с фалшификатите. Това съобщи Цветан Симеонов, председател на БТПП и председател на Бюрото на Съвет GS1 България.
Продължават пленарните заседания на Годишния глобален форум GS1 в Брюксел с участието на 5-членна делегация от GS1 България, съобщаваБГНЕС..
Над 1,5 млрд. фалшиви стоки се намират на световния пазар е отчетено в рамките на проучване, представено на форума. От фалшивите 8 процента повече от половината (53%) са в модната индустрия, а в бизнеса с лекарства 10 на сто. В резултат от непълното или недостатъчното внедряване на системите за уникално маркиране и проследяване на продукти, лекарства и бързоразвалящи се стоки в комуникацията между фирмите се обменят един милиард фалшиви документи. Според експертите на GS1 за миналата година загубите от похабяване на бързоразвалящи се стоки в световен мащаб възлизат на 334 милиарда евро.
Фокус в работата на форума е мобилната търговия. През 2010-та през мобилни устройства са реализирани над 2 милиарда продажби, през 2011-та техния брой е 5 милиарда, а през тази година се очакват 8 милиарда. Експертите на GS1 са изчислили, че през 2015-та година стоките, които преминават през мобилната търговия, ще достигнат 300 милиарда. Затова се работи по разширяване на приложението на GS1 стандартите през мобилните телефони.
Целта е да се направи възможна търговията от всякъде, както и проверка на надеждността на информацията за произхода, качествата и сроковете на всяка стока и продукт. Това е важно, за да се осигури стабилност и сигурност на пазара и затова GS1 се разглежда като основен гарант за надеждна информация.
GS1 Интернешънъл започва подготовка на Бяла книга за борба с фалшивите стоки. На тази основа GS1 България ще изработи свой вариант за българския пазар.
При обсъждане приложението на стандартите GS1 за пресни продукти и зеленчуци е акцентирано за възможностите, които предоставя GS1 DataBar. Констатирано е, че 25% от пресните храни и продукти се бракуват поради липсата на ефективни средства за проследяване на сроковете за годност и качествената логистика по веригата производител, доставчик и търговец.
На форума бяха представени приложения, реализирани с GS1 DataBar, които решават този проблем. Показано е решение, което дава възможност да се променят цените на продуктите, когато срокът на годност изтича, без да се налага да се правят нови етикети, тъй като цената на продукта не е отпечатана на него, а се проверява от потребителите на скенери, монтирани в търговската зала. Това технологично решение дава възможност да бъдат спрени от продажба стоки с изтекъл срок на годност.
Започналите разисквания днес са за GS1-приложенията в здравеопазването и възможността стандартите GS1 да унифицират подходите в тази сфера.
GS1 e световна асоциация, която разработва и поддържа глобални стандарти, позволяващи идентификация и предаване на информация за стоки, услуги, логистични единици, локации и амбалаж за многократна употреба по веригите за търсене и предлагане.
Стандартите се ползват във всички отрасли и улесняват търговията, като комбинират използването на уникални идентификационни номера с носители на данни и процеса на електронната търговия.
GS1 е нестопанска организация, неутрална спрямо бизнес партньорите и се ръководи от нуждите на потребителите на нейните стандарти. GS1 обслужва както големите мултинационални компании, така малките и средни предприятия. Тя е платформа за сътрудничество между бизнес партньорите.