Според изчисления на европейския производител на самолети Airbus, на които се позовава бизнес медията „Ведомости", в идните 20 години руските авиокомпании ще отделят $70 млрд. за закупуване на самолети.

Международният авиокосмически салон в Жуковск (МАКС) за пръв път донесе поръчки на световните производители: вчера Boeing съобщиха за контракт с московския "Атлант-Союз" за четири Boeing-737 на обща стойност около $250 млн.

От седемте предишни авиационни изложения Boeing и Airbus се връщаха с празни ръце от Русия.

Airbus не чака нови контракти от МАКС. Обаче представител на компанията вярва, че в идните 20 години руснаците ще купят 811 самолета и напълно ще сменят сегашните си 550 машини.

Общата сума на руските поръчки за 20 години ще е $70 млрд., без да се смятат малките регионални лайнери за по-малко от 100 пътници. Прогнозите на Boeing са сходни: поръчки от ОНД и Русия за $70 млрд. в близките 20 години.

Само преди две години Airbus бе изчислил нужните на Русия лайнери на 600 за 20 години на сума $49,6 млрд. Тогава оценките бяха, че половината от поръчките ще заемат машините на Airbus - сега подобни оценки не са дадени.

Русия сега има собствена корпорация за строителство на самолети: ОАК. През 2025 г. продажбите на ОАК ще съставят $250 млрд. - в Русия и в чужбина, отчитайки и военната техника, заяви президентът на ОАК Алексей Федоров.

По разчети на ОАК, руските превозвачи в този срок ще поръчат от нея не по-малко от 600 самолета от общо 3000 (с вместимост над 100 пътника).

От разпадането на СССР до миналата година руската авиационна промишленост пускаше не повече от 10 самолета годишно; Airbus през 2006 г. произведе 398 лайнера, Boeing - 434.

Поръчките от 811 лайнера за идните 20 години отреждат на Русия осмо място в световния рейтинг на купувачите. В тройката на лидерите са САЩ (6628 лайнера), Китай (2929) и Великобритания (1282). Целият свят, по оценки на Airbus, идните 20 години ще купи 22 663 нови магистрални лайнери. Boeing прогнозира 28 600 нови машини.

Прогнозата на Airbus за Русия е реалистична, но ако руският пазар не се сблъска със сериозни сътресения, като кризата след терористичните актове от 2001.

Някои считат, че Boeing и Airbus ще вземат лъвския пай от руските поръчки, докато според други анализатори ОАК ще устои на конкуренцията - но само ако издържи изпита по качество.