Европейският производител на самолети Airbus ще осъществи аутсоурсинг (outsourcing, изнасяне на производството) на голяма част от дейностите по бъдещия A350 XWB, цитира AFP информация на Financial Times от вторник.

Ръководството на Airbus посочва, че работи по новия самолет на стойност 3.5 милиарда долара (€2.7 млрд.) могат да бъдат дадени на подизпълнители. По този начин делът на аутсоурсинга в А350 ще се увеличи от 30% до 50%. Целта е да се понижат производствените разходи.

EADS са оценили общата сума на развиването на серията А350 на 12 милиарда долара или повече, но компанията трябва да покаже най-накрая, че може да разреши производствените проблеми, които забавят програмата на суперсамолета вече с две години.

Анализатор посочва, че подобно решение отразява рязка промяна във фирмената култура на Airbus и също така означава неприятности за заетите в програмата в Германия, Франция, Испания и Британия.

Според изявлението, програмата A350 XWB ще регистрира и промяна в посока нарастващо производство в държавите от „доларовата зона". Оливер Андриес, главният стратег на компанията, посочва, че слабият долар лишава Airbus от 20%, или близък процент, от конкурентноспособността му.

EADS все още не е взела твърдо решение да строи A350 XWB - двумоторен самолет с удължен корпус, който ще се конкурира с моделите на Boeing 777 и 787, но се очаква в скоро време да се реши на този ход.

Съобщението от вторник дойде, след като двупалубният суперджъмбо джет А380 се приземи в Сингапур - първа спирка в тестовия полет около света. Скоро А380 ще бъде най-големият пътнически самолет в движение.

Тестовете ще траят до 1 декември и ще отбележат кулминацията в развойната дейност на самолета. Сертификат за въздухоплавателна годност може да бъде получен от европейските и американските власти до средата на декември.

Междувременно САЩ възнамеряват в сряда да повдигнат в Международната Търговска Организация въпроса с предоставяните от ЕС субсидии за програмите на Airbus.

Държавната подкрепа за Airbus и Boeing е предмет на продължителна язвителна дискусия в МТО. Обвиненията между Брюксел и Вашингтон полетяха едно срещу друго още през 2004 в базираната в Женева централа на Търговската организация.