Анализ на бъдещето на евтиния автомобил от професор Фердинанд Дуденхьофер публикува Франкфуртер Алгемайне Цайтунг. Основната теза: пазарът на евтини коли през следващите 13 години ще е най-бързо растящият пазарен сегмент в световния бизнес с автомобили.

Господин Дуденхьофер, какво действително вълнува автомобилния бранш?
На десети януари индийският концерна Tata представя автомобила си на цена 2500 долара. С новата кола започва нова ера - на най-простите автомобили. Те ще доведат до сериозен ръст на световния автомобилен пазар. През 2015 г. 30% от всички нови автомобили в нововъзникващите пазари ще са такива.

Могат ли въобще да се движат подобни евтини „каруци"?
Четириместният „One Lakh Car"на Tata е даже екологичен. Бензиновият мотор е с мощност 30 конски сили, използва се уякчена пластмаса, колата е по-лека и изразходва по-малко от 4 литра бензин на 100 километра. Със същото количество бензин едно Porsche Cayenne Turbo няма да измине и 27 километра. Освен това бензиновият мотор лесно може да се пригоди за използване на етанол като E85 и други биогорива. Така че евтиният автомобил има открит път към Южна Америка.

Но нали автомобили се продават главно в индустриалните държави?
Това се променя точно сега. 90 % от световния ръст през следващите 13 години, т.е. до 2020, ще дойде от новите пазари. Това носи със себе си и промени за автомобилната индустрия в Европа. Преразпределението на силите в бранша се пренася към Азия и Източна Европа. Събитията през последните седем години са само предястие към това, което ще се случи в автомобилната индустрия през следващите десет години. Emerging Markets ще станат център на доставките и покупките на европейските автомобилостроители.

Каква роля в това играят евтините автомобили?
Стъпка по стъпка на новите пазари се изгражда автомобилна индустрия, в чийто център стоят нови продукти. Иновацията на 2008 идва от Ню Делхи. Ратан Тата ще представи там своята „One Lakh Car", колата за $2500. Така всички автомобили на шоуто в Детройт ще станат скучни.

Не преувеличавате ли?
Не, с One Lakh Car, Tata ще стимулира автомобилните пазари в Индия, Китай и Източна Европа. Тази One Lakh Car подхожда на портмонето на хората в Индия и другите развиващи се пазари.

Никой в Европа ли не работи върху създаването на евтини автомобили?
Напротив. Но те не са така изгодни като индийските. Преди няколко години Dacia дадоха динамика при евтините автомобили. Бившият шеф на Renault разпозна бъдещето на пазара на евтини автомобили и стартира проекта за автомобил за 5000 долара. Първите Dacia Logan в Източна Европа бяха на цена € 5000 плюс ДДС. Незабавно Logan спечели важния Източен пазар. Автомобилът се монтира в Индия, Иран, Мароко, Русия и Колумбия.

Има ли евтини автомобили и в Германия?
Да, против очакванията Logan се продава добре в Германия; само през 2007 са продадени над 17.000 автомобила. Това е три пъти повече от новата костенурка на VW или Ford Ka за последната година, повече от всичките продажби на Daihatsu с всичките им малки коли.

Как ще се развие пазарът на евтини автомобили?
През 2015 година при най-консервативните прогнози ще се продават най-малко 10 милиона евтини автомобила. По дефиниция евтини са автомобилите, които струват по-малко от 10,000 долара. Има и суб-сегменти: ценова група $7.000-10.000; ценова група $5.000-7.000; ултраевтините коли между $ 2.000 и $ 5.000.

Най-важният сегмент с около 40% пазарен дял ще е суб-сегмента $ 5.000-7.000. 35% пазарен дял, или 3,5 милиона автомобила, ще дойдат от ултраевтиния сегмент. Останалите 25% са за „по-горния" сегмент на цена от 7 до 10 хиляди долара.

Къде ще има най-голяма конкуренция?
Това е иронията на евтиния автомобил: в горния суб-сегмент между 7 и 10 хиляди долара възниква и най-силната конкуренция. Рискът да се излезе на загуба в този суб-сегмент е много висок. Причината за това е, че за традиционните производители на автомобили е най-лесно да се преместят в този сегмент. Това, което е просто, се предлага от всеки. Ще се предлагат „изчистени" версии на „вървежните" малки автомобили.

Какво значи „изчистени версии" на малките коли?
Без електрически прозорци, без сервоуправление, без ESP, обикновена седалка и т.н. Вече са възможни високотехнологични малки автомобили на цена от $10,000. Това крие и опасности - в Emerging Markets не живеят самотници, а големи семейства, които се нуждаят от място. Така че по-скоро Dacia Logan, отколкото Polo след стриптийз. Нараства риска от канибализъм на собствените марки.

Какво очаквате от нововъзникващите пазари?
Най-голямо значение евтиният автомобил ще има на развиващите се пазари. Там ще се продават 9 милиона евтини автомобили през 2015 г. Така пазарният дял на евтините автомобили в света ще се увеличи от 8% сега до 30% през 2015 г.

Кой предлага евтини автомобили?
В двата най-важни сегмента между 2 и 5 хиляди и 5 и 7 хиляди долара ще се предлагат следните автомобили: • Renault-Dacia ($ 3.000 + $ 6.000) • Fiat ($ 6.000) • Toyota ($ 6.000) • Tata ($ 2.500 + $ 5.000) • Maruti-Suzuki ($ 5.000) • китайските Cherry, Geely, Great Wall, Zhonghua, FAW, SAIC.

Кои концерни няма да предлагат евтини автомобили?
Това са концерните GM, Ford, VW, PSA-Peugeot-Citroen, Honda. Те не смятат да вземат участие в разрастващите се пазари на евтини автомобили. Окончателно решение все още не са взели Hyundai-Kia и Mitsubishi. Евтиният автомобил съществено ще промени структурата на автомобилната индустрия. Концерни като GM, Ford, VW, PSA са изправени пред своите граници на размера.

А защо не и Volkswagen?
Без евтини автомобили плановете за растеж на Volkswagen не могат да се реализират. До 2018 г. е планиран ръст на продажбите от 3,4 милиона (2006) до поне 6,5 милиона автомобила. Над три четвърти от увеличението е възможно чрез новите пазари.

Обаче VW е изключил специалното производство на евтин автомобил и ще излезе на пазара с малки автомобили в наситения сегмент 7.000-10.000 долара. Това ги изправя пред риск.

Защо Volkswagen, Opel и Ford не участват на пазара за съвсем евтина кола?
Може би защото това не са коли, с които да се гордее един немски инженер. Това говори много за визията на Ратан Тата. Пазарът за евтини автомобили през следващите 13 години ще е най-бързо нарастващия пазарен сегмент в световния автомобилен бизнес. Renault-Nissan, Tata, китайците и разбира се Toyota излизат на пазара. Те разбраха: без евтини автомобили няма ръст.