„Борисов и Меркел прокарват пътя на газа", пише в. „24 часа"
Как руският газ да бъде привлечен отново да минава през България, но без страната да се превръща в заложник на споровете между Москва и Брюксел? Като "Южен поток" стигне само до българския бряг, а край Варна бъде създадено хранилище, собственост на Европейската комисия, от което тя да продава и разпределя горивото за европейските страни.
Това е идеята, за която утре в 11 часа премиерът Бойко Борисов ще потърси подкрепа от най-влиятелния политик в Европа - канцлера на Германия Ангела Меркел.
и българският министър-председател смята да постави ребром въпроса за щетите, които търпи България заради това, че безусловно следва санкциите на ЕС срещу Русия и спря изграждането на "Южен поток", докато проектът не отговори на изискванията на третия енергиен пакет на Европейската комисия.
Прочети още от в. „24 часа"

"Битката за тока тепърва предстои" е заглавиe от в. "Труд"
Ако цената на тока не се увеличи, ще фалират - по собствените им думи, държавният търговец „Национална електрическа компания" (НЕК), държавният оператор на мрежата „Електроенергиен системен оператор" (ЕСО), частните доставчици на ток ЧЕЗ, ЕВН и „Енерго про", производителите АЕЦ „Козлодуй", тецовете, вятърните и слънчевите централи, заводите с турбини и топлофикациите. Ако цената на тока се увеличи, ще фалира крайният потребител.
Така накратко може да се опише създаденият Параграф 22 в българската енергетика. На този фон вече две години се сменят членовете на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), които не са решили нито един проблем, а само кърпят положението, за да не се разпадне съвсем системата.
Прочети още от в. "Труд"

"Ходим с метро на ски във Витоша" четем на първа страница във в. "Монитор"
Метрото ще вози софиянци и туристите директно до ски пистите в полите на Витоша. Това ще се случи, когато бъде построено разширението на подземната железница от Бизнес парка до магазина за домашно обзавеждане и мола край Околовръстното. От спирката пък туристите ще се качват директно на Симеоновския лифт, който ще бъде удължен, каза главният архитект на София Петър Диков при представянето на проектобюджета за 2015 г. Бъдещата станция ще качи на метрото между 30 000 и
40 000 пътника дневно и ще поеме хората от южните квартали на столицата и слизащите от Бистрица, Симеоново и Железница. Около станцията общината планира да изгради и буферен паркинг за около 800 коли, който може да се използва не само от жителите на съседните квартали, но и от желаещите да покарат ски. Ще се направят и пешеходни подходи към всички търговски обекти в района. За реализацията на проекта са необходими около 40 млн. евро, а в следващите 24 месеца от общината ще търсят пари, за да го осъществят. Главният архитект се е заел и със задачата да направи и специализиран устройствен план на Природен парк „Витоша".
Прочети още от статията на в. "Монитор"

"От 2015 г. и вноските за втора пенсия ще могат да се прехвърлят към НОИ" е водещo заглавиe на в. "Сега"
От 1 януари всеки, роден след 31 декември 1959 г., ще може да избира дали да продължи да се осигурява за втора пенсия в универсален пенсионен фонд, или вноските му да отиват единствено в Националния осигурителен институт. Работещите тежък труд също ще избират дали да се осигуряват в професионален фонд, или само в първия стълб. Възрастта за пенсия за трета категория се замразява за втора поредна година, но пък стажът ще се увеличи с 4 месеца от 1 януари. За военни, полицаи и магистрати се въвежда минимална възраст за пенсиониране. Умишленото укриване на осигуровките от работодателите и от самоосигуряващите се ще се наказва със затвор.

Тези радикални промени в осигурителната система бяха договорени на среща между премиера Бойко Борисов, социалния вицепремиер Ивайло Калфин, финансовия министър Владислав Горанов и синдикатите. Двете страни подписаха меморандум, според който до края на март трябва да се намери дългосрочно решение за пенсионната реформа. На срещата изненадващо не бяха поканени работодателите. "Правителството е било насилено да се откаже от това, заради което беше избрано - реформите. Не сме запознати с какви аргументи е постигната тази капитулация! БСК категорично отказваме да признаем легитимността на това сепаратистко споразумение", заявиха работодателите. До дни ще е ясно дали работодателските организации ще се оттеглят от националния тристранен съвет.
Прочети още от статията на в. "Сега"

"Слабият банков надзор свали рейтинга на България", четем на първа страница в. "Капитал Daily"
Влошаването на финансите на България вече е напълно видимо и за външите инвеститори след като в петък Standard&Poors понижи рейтинга на България до "боклук". За последно България имаше такъв показател през 2004 г., когато беше вкарана в инвестиционното семейство от S&P. Причината за понижението сега е кризата с КТБ и ликвидния проблем на ПИБ от лятото, които наложиха държавна подкрепа.

Роля за понижения рейтинг е изиграло и влошаването на държавните финанси. Последното е свързано със слабия икономически растеж и дефлацията. Все пак българската държава остава със стабилна перспектива в рейтинга, благодарение на ниската задлъжнялост на публичния сектор.

По-ниският рейтинг за държавата означава, че тя ще се финансира при по-високи лихви на пазарите (външни и вътрешни). А само през следващата година правителството планира да тегли над 8 млрд. лв., за да покрие стари задължения и бюджетния дефицит.
Прочети още от в " Капитал Daily"

„10 години бюджет на червено? Това е "гръцка спирала"", пише в. "Сега"
През 2014 г. България стана фабрика за лоши новини - изпуснахме бюджета, имаме свръхдефицит, дългът ни скочи от 20 на 30% от БВП, кредитният рейтинг беше намален, избухна "аферата КТБ". Но с приемането на бюджет 2015 негативните новини продължават. С този бюджет ние казваме на инвеститорите - още преди дори да са чули за зле работещата съдебна система и за други наши особености - не идвайте у нас, България не е остров на финансова стабилност и икономически просперитет.

Бюджет 2015 е бюджет на статуквото. При това в него виждаме хронични дефицити. Ако гледаме числата, сякаш 2014 г. е била по-лоша от 2009 г., когато бяхме в тежка рецесия. "Дупката" в държавните финанси е голяма, а прогнозата е тя много бавно да се свива в следващите години. За 2014 г. приходите бяха прекалено оптимистично планирани и това бе основната причина да се актуализира бюджетът. Затова е хубаво, че сега приходите са планирани консервативно. Лошото е, че в разходната част няма никаква амбиция. Нито в структурата, нито в разходните политики са заложени съществени промени.
Прочети още от в. "Сега"

„Под синдикален натиск Борисов разруши пенсионния модел", пише в. "Капитал Daily"
Премиерът Бойко Борисов удари цялата пенсионна система на среща със синдикати в неделя. Без дебат и под натиск на синдикатите, заплашващи с протести, той спря увеличението на възрастта за пенсиониране. Но обяви и много по-едра промяна, която представителите на пенсионните фондове сравниха с национализация. Обявената промяна е родените след 1959 г. да имат избор допълнителната им осигуровка да отива в частен фонд или изцяло само в НОИ. Това зачерква модела на лични партиди и стимула за натрупване на собствени средства и връща държавата като основен осигурител. Разклаща и доверието на хората към пенсионната система. А колко некачествено държавата управлява и регулира финансовия сектор и публичния ресурс може да се види и в оценката на рейтинговата агенция S&P, която вкара България в категорията "боклук" точно заради слабия банков надзор.
Извън разбъркването на системата беше декларирано, че до 31 март догодина трябва да се постигне дългосрочно решение на въпросите, свързани с пенсионната реформа. Това е записано в меморандум за разбирателство, който вчера подписаха правителството и синдикатите в сградата на Министерския съвет на среща, на която присъстваха лидерите на КНСБ и КТ "Подкрепа" Пламен Димитров и Константин Тренчев, ресорният вицепремиер Ивайло Калфин, финансовият министър Владислав Горанов, председателят на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова.
Прочети още от в " Капитал Daily"

"Заменят дългия тунел по „Струма" с виадукти", четем във в. "Монитор"
Последният участък от автомагистрала "Струма", който преминава през Кресненското дефиле, може да се реализира под формата на серия от тунели и виадукти, а не чрез дълъг 15 километра тунел. Това става ясно от решение на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), с което се открива процедура за възлагане на обществена поръчка за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за строителството на ЛОТ 3 от магистрала "Струма", съобщи вчера БГНЕС.
Замяна на дългия тунел с изграждането на серия от малки тунели и виадукти се обсъжда отдавна, а през миналата седмица министър Лиляна Павлова каза, че се анализират още девет алтернативни варианта от екипите, които извършват окончателната оценка за въздействието върху околната среда. Основният вариант, който се преразглежда, е вместо строителството на сложния тунел да се проектират шест по-малки тунела, което е по-малко като стойност и по-лесно за изпълнение.
По време на разработването на проект за тунел през 2013 г. и 2014 г. са се появили различни проблеми. В това число за необходимостта от големи депа за съхранение на изкопния материал, изграждането на временни пътища и голямата интензивност на движение по време на строителството. Освен това районът е силно сеизмичен и съществуват значителни геоложки рискове. ЛОТ 3 на магистрала "Струма" е с обща дължина 65 км. и ще свързва Благоевград със Сандански. Прогнозите са, че той ще струва над 1,5 млрд. лева, от които около 1 млрд. за този тунел, с което ще изчерпят европейските средства за пътища по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020". Според твърденията на строителния бранш ако бъде избран алтернативният вариант, то той би излязъл 600 млн. лв. срещу около 1 млрд. лв. за вариант с дълъг тунел.
Прочети още от статията на в. "Монитор"

„Орешарски: Европа има нов приоритет - Южният газов коридор", пише в. „24 часа"
Преди няколко дни бе обявено, че Европа вече има нов приоритет - Южният газов коридор. Това написа в профила си във фейсбук бившият министър-председател Пламен Орешарски.
По думите му Южният газов коридор има предназначението да осигури директна връзка между газовия пазар на ЕС и находищата на газ от Каспийско море и Близкоизточния басейн. Негова съставна част е Трансадриатическият газопровод -ТАР, по който се предвижда до края на десетилетието да потече азербайджански газ. ТАР е един от най-реалистичните варианти за полагане на основите на четвърта газова ос към Европа след Северната от Норвегия, Източната от Русия и Средиземноморската от Африка. За съжаление, той измести проекта Набуко, който щеше да преминава през територията на нашата страна, пише още Орешарски.
Прочети още от статията на в. „24 часа"

"Проф. Стати Статев: И най-добрият, и най-лошият вуз са с еднаква субсидия за студент" пише в. „Труд"
- Проф. Статев, имахте среща с министъра на образованието проф. Тодор Танев, ще има ли и каква промяна във висшето образование? Открихте ли допирни и общи точки между вас, ректорите и министерството?
- Имахме полезен диалог с министъра. Много важно е, че той е един от нас - университетски професор, и познава добре проблемите във висшето образование. На срещата обсъдихме Стратегията за висше образование, която е необходимо условие за стартиране на първата в историята на страната самостоятелна европейска програма „Наука и образование за интелигентен растеж". Разисквахме предстоящи промени в Закона за висшето образование (ЗВО) и Закона за развитие на академичния състав в Република България (ЗРАСРБ), както и отстраняване на съществуващите противоречия между тях. Например според ЗРАСРБ главен асистент доктор може да бъде научен ръководител на докторант, а според ЗВО няма право да води базисни курсове лекции в бакалавърска степен и изобщо няма право да води занятия в магистърска степен.
Прочети още от в. „Труд