"А-12 е безспорно едно от най-добрите технически постижения в историята на ЦРУ" - Това каза директорът на ЦРУ, ген. Майкъл Хейдън, на представяне на легендарния разузнавателен самолет от времето на Студената Война. Един екземпляр от произведените 12 ще краси церемонията по 60-годишнината на американската разузнавателна агенция, съобщиха USNews.

А-12 е безпорно интересно явление от техническа и историческа гледна точка.

Конструкцията на самолета е запланувана през 1957. Програмата се нарича OXCARD. Тя предвижда създаването на свръхзвуков разузнавателен самолет, който да избегне съветските радари и противовъздушна отбрана.

Самолетът има ред специфики от гледна точка на технологии и производство.

Той е разработен от компанията за производство на самолети Lockheed (днес Lockheed Martin) и негов главен дизайнер е инж. Клерънс Джонсън. Производството му, за което е дадено разрешение през 1960г. (годината, в коята СССР свалят U-2 близо до Свердловск), излиза изключително скъпо и е типичен пример за невъзвращаемите средства, които двете суперсили са хвърляли във военно производство през студената война.

Разходите са огромни по ред причини.

Когато е летял с максимална скорост, самолетът е трябвало да издържа на температура 290 градуса по Целзий (550 градуса по Фаренхайт). Именно за това той е трябвало да бъде направен от първокачествен титан вместо от алуминий. Парадоксално, материалът е внесен тайно от Съветския Съюз.

Това води до нов проблем. Всички машини в завода, с които е изпробвано да работят с този метал, се чупят. За това всеки от произведените самолети е трябвало да бъде изработен на ръка.

За нуждите на самолета е трябвало да бъде конструирана и специална писта. Съществуващата 1500 -метрова писта в пустинята невада се е оказала недостатъчна. Необходими са били 22500 кубически метра бетон и дължина от 2550 метра, за да може А-12 да се приземява и излита.

Опитите със самолета причиняват и смъртта на двама пилоти.

Цената е платена, но животът на самолета се оказва кратък.

Първият му неофициален полет е на 26 Април 1962г., а официалният - 4 дена по-късно. По политически и технически причини А-12 е използван за пръв път в реална мисия през 1967г. и то не в СССР, а във Виетнам. Поради изключително високата цена на самолета, решението за прекратяване на програмата е взето дори преди тази първа мисия.

Самолетът е наследен от SR-71 Blackbird, който е в операция за първи път през 1968 г. Той обаче не лети нито толкова високо, нито толкова бързо като предшественика си. Излиза от въоръжение едва през 1989 г.

Lockheed Corporation (първоначално Loughead Aircraft Manufacturing Company) е американска авио-компания, основана през 1912г. През 1995 г. тя се слива с Martin Marietta и се образува корпорацията Lockheed Martin.

Данните са взети от USNews и специализираното издание Gizmodo.com.