Настъпват благоприятни времена за дистанционното обучение, твърди Financial Times. Технологиите се подобряват все повече и повече, нараства броят на желаещите да се образоват, а икономическата нестабилност в световен план дори подпомага развитието на сектора.

Този начин на обучение става все по-популярен сред днешните младежи. Те,  бидейки доста добре запознати с мултимедийните възможности на интернет, решават да завършват магистърска степен по бизнес администрация (MBA) от работното си място.

Напоследък все повече се засилва тенденцията дистанционното обучение да е на първо място сред предпочитанията на студентите,.

Цената на традиционната магистърска програма по бизнес администрация в развитите икономики гравитира около 100 000 долара. Това определено дава повод за размисъл струва ли си в момент на икономическа несигурност един млад човек да напусне работното си място, за да учи редовно. Поради този факт, напоследък доста университети отчитат повишен интерес именно към дистанционният тип програми.

Технологичният напредък позволява съдържанието на учебния материал да достига до студента бързо, точно и най-важното - на разумна цена. В същото време чрез разрастването на социалните мрежи в интернет, студентите учещи дистанционно имат възможност да комуникират помежду си от всяка едно точка по света.

Два показателни примера: Warwick Business School в Обединеното кралство предлага на своите студенти дистанционно обучение от 20 години. Желаещите да придобият степен MBA там имат три възможности : редовно, задочно и дистанционно обучение. В момента онлайн учат 2000 студенти, като се очаква стабилен ръст на желаещите за дистанционно записване.

Стив Алисън, технически специалист в Adobe, също прогнозира нарастване на интереса към онлайн обучението, тъй като по този начин ще се създадат предпоставки за увеличаване  мобилността на служителите и възможности за поддържане на образователния процес по време на бизнес пътувания. Той разкрива, че една от най-големите спънки по пътя на навлизане на новите технологии е отказът на по-старото поколение да се адаптира към най-новите IT технологии, което е характерна черта на  традиционалистичния начин на мислене.

Дистанционното обучение е безспорно един надежден и достъпен за крайния потребител метод, но трябва да обърнем внимание е дали използваме технологията, за да надграждаме върху знанията, добити в бакалавърската степен - коментира проф. Холтам, професор по информационен мениджмънт в лондонския Cass Business School.

В помощ на това идват изградените социални мрежи за МВА или популярния Facebook в сайтовте на университетите. Предлагат се т. нар.  „виртуални разходки", по време на които участниците могат да задават въпроси, да получат съвети и разяснение относно програмите на висшите заведения, както и да водят онлайн дискусии. Така информация относно програмите за MBA може да достигне до хора, чиито професии нямат нищо общо с тази специалност, но проявяват интерес към тази сфера.

Според Хелън Ландж, декан във факултета по бизнес мениджмънт в онлайн университета Universitas 21 Global,  Сингапур, успехът на онлайн програмите за обучение се дължи на промяната в образователния модел, който преди е бил ориентиран и е зависел основно от учителя. Сега във фокуса му стои учащият.

Адекватното управление на времето, с което разполагаме, е от изключителна важност. Броят на студентите в дистанционните програми ще расте все повече, защото конвенционалното обучение не е способно да задоволява нуждите на търсенето, както и да е достъпно навсякъде, където има нужда от нови знания, посочва г-жа Ландж.

Един от недостатъците, които някои анализатори изтъкват срещу подобен тип програми е, че студентите са ощетени по отношение на социално общуване и социализиране, което е много важен елемент от мениджърските умения. Г-жа Ландж посочва, че в техния университет студенти от 65 страни общуват в мрежата, като се учат да възприемат различни култури и езици - опит, много важен за мениджърите в мултинационални компании, който не би могъл да бъде извлечен чрез общоприетите практики, присъщи на конвенционалното обучение.