Правителството одобри доклад на министъра на транспорта Петър Мутафчиев за предприемането на мерки за финансово и организационно подобряване на дейността на Български държавни железници ЕАД, Национална компания "Железопътна инфраструктура", Държавно предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" и финансово оздравяване на железопътния сектор.
В БДЖ ЕАД се обособяват 3 поделения - "Товарни превози", "Пътнически превози" и "Тягов подвижен състав" /локомотиви/.
В Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще има 4 поделения - "Управление на движението на влаковете и капацитета"; "Енергетика"; "Сигнализация и телекомуникации"; "Ремонт и поддържане на железния път и съоръженията".
Целта на предприетите действия е повишаване безопасността при превоза на пътници и товари, увеличаване конкурентноспособността на железопътния транспорт, ефективното усвояване на средствата от европейските фондове и създаване на възможности за публично-частно партньорство в железопътния сектор.
Очаква се задълженията на двете компании за 2006 г. да бъдат около 424 млн.лв. От тях 126 млн. лв. са на НК "Железопътна инфраструктура", а 298 млн. лв. на БДЖ ЕАД.
70 на сто от дълговете на НК "Железопътна инфраструктура" са наследени стари задължения към НЕК ЕАД, които са възникнали още при разделянето на НК "БДЖ". Невъзможността на компанията да ги погасява е в резултат на липсата на средства.
Основно недостигът е от големите вземания от БДЖ ЕАД - над 100 млн. лв. към края на 2006 г. Над 50 на сто от задълженията на БДЖ ЕАД са към НК "Железопътна инфраструктура" и НЕК ЕАД, а около 30% са наследени стари задължения.
В началото на 2006 г. също бяха предприети мерки за финансово оздравяване и задълженията на НК "Железопътна инфраструктура" намаляват с 6,3% спрямо 2005 г. При БДЖ ЕАД през м. г. загубите са с над 14 млн. лв. по-малко в сравнение с 2005 г.
Мерките за подобряване дейността и финансово оздравяване на двете компании предвиждат и продажбата на някои неоперативни активи. Със средствата от тях частично ще бъдат покрити задълженията
В момента НК "Железопътна инфраструктура" има 27 имота в страната, които са подготвени за продажба. Общата им стойност е около 80 млн. лв. БДЖ ЕАД разполага с 11 имота, които също би могло да бъдат продадени. Общата им стойност е 14,3 млн. лв.
БДЖ ЕАД разполага с 1 311 пътнически вагони и голяма част не отговарят на критериите за качество в страните от ЕС. От тях 815 броя са произведени в бившата ГДР, а 496 - във Вагонен завод "Дряново".
В лошо състояние са 100% от спалните вагони, 89 на сто от първокласните и 57% от кушет вагоните. На съвременните изисквания отговарят само 50 пътнически вагона, които са рециклирани по програмата за оздравяване, финансирана от Европейската банка за възстановяване и развитие.
От наличния вагонен парк в експлоатация са 669 вагони. За нормалното ежедневно и пиково обслужване на плана за композиране е необходим резерв от 20% или 133 вагони. За обвързване на графика за движение на влаковете не достигат 91 вагона. През 2007 г. от експлоатация ще излязат 200 вагона.
Задълженията на Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване" в момента са 18 908 хил. лв.
За подобряване на финансовото състояние на предприятието е необходимо да се обновят основните производствени фондове на предприятието, като се закупи нова строително-земекопна техника и автосамосвали. По този начин ще бъдат изпълнени обектите, заложени в строителната програма на „Транспортно строителство и възстановяване". Увеличаването на обема на строителни услуги ще даде възможност за намаляване на задълженията на предприятието
divakaa
на 28.01.2007 в 20:19:31 #2Разделяй и владей.Така ще скрият далаверите на големите шефове.
Читател
на 18.01.2007 в 16:28:55 #1Значи машиниста сключва договор за наемане на вагоните, плаща пътна такса за използване на релсите, получава процент от билетите на пътниците от гарата и докато се занимава със всички тия дивотии имотите на БДЖ се разпродават.