Междинен доклад от наблюденията по процедурата на Лот 2 представиха от
Transparency International - България на пресконференция в БТА. Представители на организацията са наблюдавали процедурите за всеки от трите лота за доизграждане магистрала "Тракия".

Доц. д-р Огнян Минчев - председател на УС на Transparency International -
България, заяви, че са получили официална покана от МРРБ да се включат като
независими наблюдател по процедурите, касаещи целия процес по изграждането
на магистрала Тракия. Практически докладът, по думите на Минчев, е за
начина, по който се осъществява това сътрудничество между тях и МРРБ.

Въпреки това Минчев каза, че фактът, че са получили достъп и наблюдават
процедурите не означава, че сделките са съвършени и не биха констатирали
нарушения. От организацията не твърдят, че крайният доклад ще спести
истината за нарушения, ако има такива, но фактът, че поне са ги допуснали
като наблюдатели, е положителен.

Методиката по оценката на процедурата е изработена в движение още от 2001
година и се променя последователно през годините. Тя се осланя на няколко
основни компонента:

1. Документален анализ - проучване на документите и работните им версии -
от тръжна документация. Това е съществен момента от проверката, тъй като
тогава се правят най-много грешки, които опорочават целия процес;

2. Проверка на целия процес на провеждане на конкурсната процедурата - при
провеждането на мониторинга от организацията са изготвили конкретни
предложения за промени в Закона за обществените поръчки;

3. Медиен мониторинг - проследяване на публикациите в медиите;

4. Отправяне на запитване за оценка - целта е да се определи до каква
степен процедурата е била прозрачна и доколко се чувстват равнопоставени
участниците в нея;

5. Наблюдение на изпълнението на посочените дейности - това се налага, тъй
като често се спира ефективният контрол по изпълнението на договора, а с
анекси се променя договореното.

От организацията са изготвили и индикатори за оценка, които включват
публичност и достъп до информация; прозрачност на процедурата и управление
на конфликта на интереси - в рамките на тръжната комисия, която оценява
проектите.

Петьо Славов - юрист, експерт на Transparency заяви, относно конфликта на
интереси, че в първите процедури по ЛОТ 2 е имало завишени изисквания за
оборот и нито една местна фирма не е могла да отговори на тях, което е
дискриминация. От организацията съответно са направили препоръка към МРРБ,
която е уважена, вследствие на което е разширен достъпът на фирми до
участие.

Относно управлението на конфликта на интереси Катя Христова-програмен
директор, заяви, че са изготвени четири критерия:

1. Дали съществува механизъм в процедурата да бъде идентифициран конфликт
на интереси - важно е възможността за конфликт да бъде отстранен още
докато все още е потенциален, т.е. преди да е станал факт.

2. Механизми за регистриране на тези потенциални конфликти - има ли
процедура при наличието на конфликт на интереси да се уведоми комисията за
това.

3.Дали реално се е случило нещо подобно - установено е, че в хода на
разглеждане на техническите оферти член на комисията я е напуснал на 20
януари 2010 г. заради потенциален конфликт на интереси.

4. Дали са упражнени в последствие форми на контрол от възложителя върху
истинността на съдържанието на декларациите. Законодателството не се
ангажира с проверка на истинността на декларациите дали декларирането като
липса на интерес или връзка с някоя от фирмите е действително така.

Относно последващия контрол, от организацията предлагат на законодателите
да създадат механизъм за проверка на декларациите при подаването на
обществени поръчки.

В рамките на тази процедура е прилоено законодателството, но кой може да
гарантира, че в други процедури няма такива хора и реално се изпълняват
законите, попитаха от организацията. Втората препоръка е да се включи
механизъм за публичност на тези декларации, които се подават в ЗОП.

От Transparency заявиха, че могат да участват при откритите заседания, но
нямат достъп до закритите, където всъщност се взимат решенията.

От 2005 г. Transparency International - България, извършва мониторинг на
прозрачността на обществените поръчки. От организацията са правили опит да
бъдат независим наблюдатели при процедурите по обществената поръчка за
приватизацията на БТК по времето на правителството на Симеон
Сакскобургготски, но тогава им е отказан достъп до процедурите.

По време на правителството на Станишев, когато са били търговете за
независим GSM оператор също им е било забранен достъп и поръчките са
изпълнявани непрозрачно.