На пръв поглед червеният кораб не изглежда като вестител на нова ера. Дори собственикът казва, че корпусът се нуждае от пребоядисване, а интериорът от малко политура. Но след няколко седмици Elding - исландската дума за „светкавица" - ще стане първият комерсиален морски съд, оборудван с водороден двигател.

Според автора на Ройтерс, това е поредният знак, че Исландия натиска здраво, за да се превърне в първата страна, която ще се освободи от зависимостта от фосилните горива. От април посетителите ще могат да доловят това, предприемайки турове за наблюдение на китове с този нов кораб. Те също могат да си наемат първите рент-а-кар автомобили с водородни двигатели.

Преоборудването на Elding във флагман на водородната енергия в началото ще се ограничи само до използването на горивна клетка за запалването, но и това е нещо. Най-малкото клиентите, които си поръчат такова пътуване за €43, ще могат да се наслаждават на наблюдението на китовете в тишина и спокойствие.

Щом се доближи до кит в морето, главните двигатели на кораба се изключват, за да могат хората да чуят как бозайниците плуват и изхвърлят вода - в миналото преживяването е било неприятно смущавано от боботенето на дизеловите мотори долу.

С водородния двигател корабът е напълно беззвучен, което ще направи наблюдението на китове в естествената им среда магическо преживяване.

Освен да радва туристите, корабът с 155 места е важна стъпка към изпълняването на целта на Исландия да стане абсолютно независима от фосилните горива през 2050 г.

Йон Бьорн Скуласон, който оглавява исландското дружество New Energy, което обединява компаниите, университетите и правителството в развиване на процеса, твърди, че този пилотен кораб ще тества способностите на новия вид гориво на вода. Това е от централно значение, тъй като Исландия ще трябва да внася екологични промени и в  риболовната си флотилия, която е една от най-солидните в света.

Ако тестовете през следващите две или три години преминат успешно, обществото ще е добре подготвено да възприеме новата технология в по-голям мащаб. Исландците изглежда приемат и сега с голямо въодушевление водорода като гориво. Скуласон се позовава на социологическо изследване, говорещо за 93% обществена подкрепа, което напълно съответства на като цяло негативната настройка на исландците към бензина.

Водородът може да се произвежда от чиста вода и изгарянето му създава само електричество и водна пара. Но производството на водород от вода консумира и много електричество: по данни от 2005 на МЕА, около 67% от електрическата енергия в света идва от невъзстановими енергийни източници като въглища, газ и др. фосилни горива.

Само че във вулканична Исландия вече две трети от електричеството се създава от възобновяеми енергийни източници - благодарение на пълноводните реки и водопадите и геотермалната енергия.

Страната успя да направи пробив във водородните технологии, като първата в света комерсиална автостанция за зареждане с водород заработи през 2003, а в края на миналата година бяха пуснати и първите автомобили под наем, работещи с водород.

Това е много екзотична енергийна система, където водородът може да се наложи, казва експерт от Международната енергийна агенция. Северноатлантическата държава с население 300,000 души е начело в опитите за разширяване приложението на водородните технологии. Страни като САЩ, Япония, Канада, Германия и Франция също изследват възможностите на горивото, но Исландия води много с приложението им на сушата.

Водородната автостанция в началото обслужваше само три автобуса в пилотен проект на ЕС, но в края на миналата година отвори и за автомобили, а сега вече ще зарежда и резервоарите на кораба Elding.

Тази автостанция, една от дузината подобни в света, не изглежда по-различно от някоя бензиностанция. Обаче вместо фосилно гориво, в нея се подава вода и енергия, която разделя водата на компонентите й, водород и кислород. Кислородът се освобождава, а водородът се компресира по тръба директно в превозното средство.

Ако се отнасяш с уважение към него, водородът е безопасен, обяснява Скуласон. Хората трябва да научат неговите особености. До неотдавна можеше да се видят хора, които пушеха, докато зареждаха автомобилите си. Но сега те уважават бензина. По същия начин не може да се каже дали водородът е опасен или не. „Той просто е нещо различно".

Разширяването на водородната станция съвпадна с пристигането в Рейкявик на 10 специално адаптирани Toyota Prius. Акумулаторите на автомобилите са подменени с двигатели с вътрешно горене, които изгарят водород вместо петрол. Седем броя отидоха в исландски компании, които искат да тестват новостта, а три придоби компанията Hertz, която предлага сега коли с водороден двигател под наем.

До края на годината очакванията са за 20 задвижвани с водород автомобила по пътищата на острова, а след две години и половина - два пъти повече. А между 2030 и 2035 Скуласон вярва, че повечето от автомобилите в Исландия ще са с водородно гориво, макар че това зависи дали ще бъдат пуснати в продажба и по-достъпни модели.

Маркетинговият мениджър на Hertz в Исландия твърди, че получава запитвания от целия свят, макар и засега продажбите на услугата да не са силни. В компанията настроенията са оптимистични с новия туристически сезон, започващ от пролетта.

Преди седем години Скуласон и New Energy са излезли с прогнози колко време ще е необходимо на Исландия да замени фосилното гориво. „Може би изоставаме с между 12 и 18 месеца. Ако мислим в 50 - годишна рамка, това е много малко".

За пълната подмяна е нужно време. Трябва да се промени инфраструктурата, да се произведат достъпни коли с водород - сега те са пет пъти по-скъпи от конвенционалните. А в случая с Исландия да се разработи и специална технология за кораби.

От МАЕ коментират: водородът може да послужи за наблюдение на китове, но повечето му приложения специално за кораби са изправени пред предизвикателство заради дългите разстояния, на които се пътува и следователно голямата вместимост, нужна за съхранение на водорода.