Цените на продаваните от кибер престъпниците банкова информация и кредитни карти са намалели рязко, заради увеличеното на предлагането на откраднати данни, което кара крадците да търсят други начини за повишаване на печалбата си, съобщи Reuters.

Проучване на компанията за Интернет сигурност Finjan сочи, че големият обем откраднати данни в на пазара е превърнал тази информация в обикновена стока.

Данни за банкова сметка с PIN код, които преди са достигали цени над $100, сега може да се намерят за 10-20 долара.

В проучването на компанията за последното тримесечие се казва, че киберпрестъпността е прераснала в „истинска сенчеста икономика, управлявана от бизнес правила и логика, които приличат на легалния бизнес свят".

Има покачване на стойността на доскоро пренебрегвани данни, като например информация за пациенти на здравни заведения, която може да се използва за застрахователни измами или за купуването и продажбата на различни медикаменти, се продават на по-високи цени.

Други такива данни са бизнес информация, лични данни на служителите на различни компании, както и засечени бизнес имейли.

Проучването на базираната в Израел компания Finjan, което отчасти е базирано на контакти, които компанията е установила с пет престъпни групи, оприличава тяхната йерархия на тази на мафията.

Босовете работят като истинските предприемачи, като обикновено възлагат онлайн атаките на подчинени.

Следващите по ранг пък предоставят софтуера за осъществяването на атаката, с който изпълнителите проникват в мрежата.

След това прекупвачите търгуват с откраднатите финансови данни по същия начин, по който се извършва търговията на откраднати предмети.

При онлайн сделки изследователите от Finjan са получили предложения за данни от платинени, златни и фирмени кредитни карти, които се търгуват на най-високи цени.

Според дилърите данните били съвсем актуални, като в един случаите дори предложили гаранция от 48 часа, през които престъпната групировка може да предостави нови данни, ако закупените бъдат отхвърлени от системата за плащане на крадени карти.

„Това е като в нормалния бизнес свят, когато купиш стока, която не работи, се връщаш и искаш да ти я сменят", казва директорът на Finjan, Ювал Бен-Ицхак.

По негови прогнози банките, които досега са поемали задължението да компенсират хората, чиято информация е открадната, за в бъдеще ще търсят начини за да прехвърлят на част от отговорността върху клиентите.