От корпорацията McDonald's в петък съобщиха, че са постигнали споразумение за действителната продажба на техните 1,600 ресторанта в Латинска Америка и в Карибския регион - на аржентински бизнесмен, който в продължение на 20 години е ръководил пласмента на гигантския производител на хамбургери в Аржентина, информира Chicago tribune.

Според постигнатото споразумение, Уудс Стейтън, преди президент на поделението на McDonald's за Южната част на Латинска Америка, ще поеме собствеността на близо 1,100 ресторанта собственост на McDonald's, както и франчайзинга на други 500 ресторанта управлявани с лиценз.

Стейтън и група инвеститори ще заплатят $700 милиона за отговорността в регион, носещ около 1% от оперативните приходи на McDonald's. Сред инвеститорите са нюйоркските Capital International, бразилската инвестиционна банка Gavea Investimentos и частния инвестиционен фонд DLJ South American Partners, държан от Credit Suisse.

Съобщението от американската компания е направено едновременно с представянето на доклада за първото тримесечие. В този доклад пише, че нетните приходи са се повишили с 22% до $762.4 млн., приходите са $5.46 млрд. Анализаторите от Уолстрийт очакваха това добро представяне на McDonald's.

Освен това бе съобщено, че компанията сега обслужва 52 милиона клиенти ежедневно, докато през 2003 те са били едва 46 милиона. Преди четири години McDonald's решиха да подобрят операциите си, вместо просто да продължат да се разрастват. За този период акциите на компанията са се увеличили почти четирикратно, от дъното на $12.38 на 12 март 2003 до затварянето в петък с $48.36 на NYSE. Продажбата на слабо печеливши ресторанти е част от стратегията на корпорацията.

През миналата година компанията обяви намерение за продажба на 2,300 ресторанта на тези, които ги държат с лиценз и отдаде на франчайзинг десетки обекти - собственост на компанията във Великобритания и Канада. До края на следващата година се очаква продажбата на 600 ресторанта на по-малки пазари.

Анализатор счита, че този ход е голяма стъпка напред - сега компанията просто ще прибира таксите и няма да й се налага да влага повече капитали на тези пазари.

Освен това Стейтън, новият собственик, председател и изпълнителен директор на Restco Iberoamericana, може да разшири операциите много по-лесно, отколкото McDonald's. Валутното обезценяване е възпирало досега компанията да прави по-сериозни инвестиции на пазара. Стейтън познава локалната специфика и вложенията му могат да разчитат на двоен ръст.

McDonald's стъпват на пазара в Латинска Америка през 1967 когато отварят ресторант в Пуерто Рико. Сега те присъстват в 28 Карибски и Южноамерикански държави и дават работа на 75,000 души там. През 2006 тя бяха дори обявени от една частна организация за най-добрата фирма в Латинска Америка.

Въпреки че от тази сделка компанията ще получи $700 милиона, стана ясно, че през второто тримесечие трябва да се поемат $1.6 млрд. разходи: $800 млн. разлика в счетоводната стойност на поделенията и $825 натрупани като валутни загуби.

След като сделката за Латинска Америка бъде завършена в края на годината, McDonald's в течение на 10 години ще взима процент 5% от продажбите, след което процентът ще бъде преразгледан.

Моделът в Латинска и Карибска Америка е сходен с този в Япония, където под лиценз оперираха 3,000 ресторанта и във франчайзинг други 1,000. В Япония, както и в новата програма за Латинска Америка, лицензантите имат правото и задължението да разработват меню съответно на региона.

От МакДоналдс са заявили, че решението им е взето не от необходимост, а от позицията на силата: оперативните приходи в Латинска Америка миналата година са се повишили с 29% и през последните три години ръстът на продажбите представлява двуцифрено число.