„Работим дълго за най-малко пари" е водещото заглавие на „Труд"
България е сред седемте страни в Европейския съюз (ЕС) с най-дълга работна седмица. Това показват данните за 2011 г. на Европейската фондация за подобряване на условията на живот и труд, която е към ЕС.
Работниците у нас се трудят средно по 40,3 часа от понеделник до петък, или с два часa и половина повече от финландците, за които работната седмица е най-кратка. Данните се отнасят само за заети на пълен ден на едно работно място и включват действително отработените часове. В тях не влизат обедните почивки, времето за пътуване до службата и обратно, отсъствията по лични причини, както и часовете за обучения.
Според изследването през последните 3 г. работната седмица у нас се е скъсила с около час и половина. През 2009 г. продължителността е била 41,7 часа.
Средно работната седмица в ЕС е 39,7 часа. Рекордьори са румънците, които прекарват в службата средно по 41,3 часа. По-дългото стоене на работа у нас и северната ни съседка обаче не се отразява на заплащането. Напротив, възнагражденията в България и Румъния са най-ниските в ЕС. Последните данни на Евростат показват, че българите са на опашката по доходи и на година печелят 9 пъти по-малко от най-кратко работещите финландци. През 2010 г. средната годишна заплата у нас е била 4396 евро, докато в скандинавската страна са печелили по 40 122 евро.
Една от причините за ниското заплащане у нас е слабата ефективност на труда. Въпреки че през последните години този показател нараства, производителността на труда в България е едва 43,5% от средната за ЕС. За сравнение във Финландия показателят надхвърля 109%. Като цяло в страните от Западна Европа, където производителността е по-висока, работната седмица е по-кратка. Изключение правят Люксембург, Германия и Великобритания.
Още от статията на „Труд"
„Министър в акция Лисици", четем от първата страница на „Стандарт"
Акция "Лисици" развали ваканцията на земеделския министър Мирослав Найденов. Той събира тен с колеги от кабинета и депутати в Евксиноград. За беля обаче в резиденцията от няколко дни са се появили няколко лисици, които тормозят ВИП летовниците.
Зверчетата отмъквали посред бял ден обувки и дрехи на почиващите. Човек от охраната попаднал на леговището им в парка на резиденцията. Там намерил бебешката обувка на детето на депутат от опозицията и модерен чехъл на негова колежка от ГЕРБ.
Премиерът Бойко Борисов, който също е в "Евксиноград", наредил проблемът да се реши, но без да се убиват лисиците. Те трябва да бъдат упоени със стрелички и заловени. Мисията е поверена на земеделския министър като опитен ловец. "Ще ги изловим и ще ги предадем на варненския зоопарк", обеща пред "Стандарт" министър Найденов.
Още по темата от „Стандарт"
„Нов участък на Околовръстното в София чупи рекорди по скъпотия", разкрива от първата си страница „Сега"
Земята около Софийския околовръстен път достигна нов ценови рекорд покрай отчуждителните процедури. Трасе от 3 км по Западната дъга на Околовръстното ще струва на бюджета 12.2 млн. лв. На последното заседание на правителството преди ваканцията регионалният министър Лиляна Павлова обяви по-ниска цена - 7.5 млн. лв. Не е ясно на какво се дължи разминаването в твърденията на министъра и решението на кабинета.
Пари за отчуждителни процедурни на Софийския околовръстен път - Западна дъга бяха отпуснати през април в рамките на извънредна субсидия за пътища от 85 млн. лв. Тогава за отчуждаването на земи от километър 59.4 до 61.6 на Околовръстно - Западна дъга кабинетът задели 9 млн. лв. Този участък на Околовръстното започва в края на магистрала "Люлин" и стига до река Какач. На практика Западната дъга на Софийския околовръстен път става продължение на автомагистрала "Люлин" и е част от коридор №4.
След земетресението МРРБ реши спешно да ремонтира виадукти и намали парите за отчуждението по това трасе от 9 млн. на 4.7 млн. лв. Преди дни Павлова обясни, че от ремонтите на виадукти остават свободни средства, с които може да се възстанови сметката за отчуждаването на земите.
Още от статията на „Сега"
„Българският газ става ирландски", обобщава от първата си страница „Капитал Daily"
За шотландската добивна компания Melrose Resources лятото не е време за почивка. Първо, преди дни тя получи шестгодишна концесия за добив на природен газ от находището "Каварна-изток" в българския черноморския шелф. Сега има и по-едра промяна - дружеството ще стане част от ирландския си конкурент Petroceltic International. Новината, която беше съобщена от международните медии, беше потвърдена за "Капитал Daily" лично от изпълнителния директор на Petroceltic Браян О'Кахан.
Находищата, които Melrose разработва в България, реално осигуряват около 15% от вътрешното потребление на природен газ, което за момента е и единствената алтернатива на доставките от Русия. "Каварна-изток" пък е третото разработвано от Melrose находище в българските води на Черно море. Дружеството вече добива газ от блокове "Калиакра" и "Каварна". Преди това компанията добиваше газ и от находище "Галата", което предстои да бъде превърнато в хранилище.
Сделката за придобиването на Melrose е на стойност 210 млн. евро (165 млн. паунда), като се очаква тя да бъде финализирана в началото на октомври 2012 г.
Поле на действие
Въпреки че бизнесът на Melrose е фокусиран в България, Eгипет, Румъния и Турция, основните приходи на компанията са именно от дейностите в нашата страна. Според отчета на дружеството за 2011 г. общите приходи са 291 млн. долара, като оборотът от дейността в България е 196 млн. долара. За 2010 г. пък при приходи общо за 240 млн. долара от страната ни са генерирани 131 млн. долара. "Ние планираме да продължим с развитието на находището "Каварна-изток", както и с програмата за проучвателни сондажи в находище "Галата", посочи О'Кахан. По думите му компанията ще продължи да търси допълнителни бизнес възможности за добив на нефт и газ в България, тъй като са доволни от тукашната бизнес среда. "Надяваме се да разширим бизнеса си в България", допълни той.
Самата Petroceltic пък има лицензи за добив на нефт и газ в Алжир, Италия и Иракски Кюрдистан. Според О'Кахан компанията ще насочи специално внимание и към Либия.
Обединената компания
Новата компания ще запази името Petroceltoc, а централното й управление ще бъде в Дъблин. Офисът на Melrose, както и досегашните служители на дружеството също ще бъдат запазени. "Нашето намерение е да запазим местните офиси и персонал непроменени", посочи О'Кахан.
Още от статията на „Капитал Daily"
„Цял випуск на Алма матер изчезва в Европа", предупреждава от първата си страница „Монитор"
Над 6000 студенти са заминали да учат в Западна Европа за последната учебна година. Това отчетоха за „Монитор" от водеща посредническа фирма за образование в чужбина, позовавайки се на данни от официалните системи за прием на Англия, Дания, Швеция и др.
Бройката надвишава с около 1500 план-приема за първокурсници на Софийския университет, който тази година е 4524. Така на практика излиза,че изнасяме повече от един випуск студенти само в Западна Европа.
„Общо за Великобритания, Холандия, Дания, Шотландия пътуват около 5000 български студенти годишно.
Системите за прием на тези страни дават възможност да се проследява приемът. Заедно с останалите скандинавски страни като Швеция, Норвегия, Финландия, както и Франция, Италия и Испания общата бройка може да възлезе на около 6000-6500 българи зад граница", обясни шефът на фирма посредник за следване в чужбина и ръководител на проекта „Световно образование" Ирина Христова. Тя допълни, че в последните години се увеличава броят на българските кандидат-студенти в чуждите университети с между 7% до 10%.
„През миналата година имаше "скок" на нашите кандидати за Великобритания с около 12 на сто, тъй като млади хора, завършили средното си образование в предишни години, отлагаха заминаването си, но го направиха през 2011 г., за да се възползват за последна година от по-ниските такси", разясни Христова.
Великобритания остава най-желаната дестинация за БГ младежите и за следващата кандидатстудентска кампания. Очаква се 1600-1700 наши младежи да заминат за Острова. За новата учебна година с около 20% до 500 ще се увеличат мераклиите, които желаят да учат в Холандия.
Още от статията на „Монитор"
"Със 140 км в час караме само по новите магистрали", е едно от водещите заглавия на „24 часа"
Ако сте решили, че с отварянето на новите участъци от магистрала "Тракия" и с вдигането на разрешената скорост по магистрала на 140 км в час ще стигнете това лято по-бързо до морето, ще останете излъгани. Не само заради тапите, които ви чакат, след като слезете от магистралите, ами и заради ограниченията на скоростта по самите тях, които са доста под разрешените 140 километра.
Изчисления на експерти показват, че от общо малко над 400 км магистрали, на всички изисквания отговарят само новооткритите участъци от "Тракия" (67,7 км). Към тях може да добавим и 30 км от "Марица". На тях все още няма знаци за ограничение на скоростта заради неравности, тунели или животни.
Но не е така на "Хемус". Ако сте решили да прекарате почивката си по Северното Черноморие или просто да се разходите в това направление из държавата, хващате точно нея. И подкарвате с позволените 140 км/час. Това обаче трае 15 километра.
Защото скоростта е свалена на 90 км със знак, който предупреждава за възможна поява на диви животни или домашен добитък. Ограничението важи за участък от около 10 километра. Още едно такова ви очаква след още 15 км, но този път е за участък от 4 км.
Тъкмо сте ги отминали, решавате да настъпите газта и следва нов знак - за неравности по пътя, и ограничение на скоростта дори до 70 км. Впечатляваща е и технологията, която е приложена на места за справяне с неравностите - т.нар. гребени на бабуните просто са изрязани, за да се изравнят с равнището на настилката.
Още от статията на „24 часа"
„76% от обществените поръчки у нас са опорочени", пише на първата си страница „Класа"
Близо 76% от обществените поръчки у нас са опорочени. Това показват данните от изследване на Института за правни анализи и изследвания, което ще бъде представено в края на септември пред Европейската комисия. Пред klassa.bg шефът на УС на Института Петър Бакърджиев заяви, че изследването е обхванало 87 общини и резултатите показват, че в над 50% от общините правилата за провеждане на обществени поръчки са непрозрачни. Някои общини като Несебър например са отказали участие в проекта. Други като Созопол имат зле устроена вътрешна база, по която се възлагат поръчките. За сметка на това има и общини като Долна Митрополия, Каварна, Белица и др., които могат да служат като пример за ясни вътрешни правила.
От Института предупреждават, че в края на програмния период, който изтича през 2013 г. ще зачестят проверките в общините, които изпълняват европейски проекти, а финансовите санкции са в големи размери, непознати доскоро на българското право. „България няма да бъде търпяна като основен нарушител на обществените поръчки", предупреди Бакърджиев.
Още от статията на „Класа"
„Качваме се на влак заради скъпия рейс", четем в „Стандарт"
БДЖ може да се окаже единственият печеливш от поскъпването на бензина и дизела. Заради скока на горивата автобусните превозвачи обявиха, че ще вдигнат цените на билетчето с 1-2 лв. за дългите разстояния. Дизелът удари 2,67 лв. за литър, а бензинът се продава по 2,73 лв. Пътниците обаче вече се ориентират към по-евтиния железопътен превоз. От гарите отчитат увеличение на броя на пътуващите с влак до морето. В момента пътят от София за Бургас излиза 30 лв., ако хванете рейса, а с влак цената е 25 лв. Ако си купите билет за отиване и връщане от БДЖ ще ви поискат 41 лв., което е с 9 лв. по-малко, отколкото, ако пътувате с автобус. До дни тази разлика ще се увеличи с 2 лв., ако се сбъднат прогнозите на автобусните превозвачи. "Всички възможни луфтове като печалба и разходи за амортизация вече са обрани и оттук натам повишението на цената на горивото автоматично ще се отразява в цената на крайното предлагане", обясни председателят на асоциацията на автобусните превози Ивайло Константинов пред Нова телевизия. Той изчислява, че при цена на горивото 2,90 лв. билетът от София до Варна, който в момента варира между 30 и 35 лева, ще струва с 2 лв. повече. През лятото обаче заради почивките цената на бензина счупи рекорди, докато дизелът, който ползват автобусите, остава на доста по-ниски цени. Освен това БДЖ ще задържи цените на билетите до Нова година и така пътят от административната до морската ни столица ще излиза 25 лв. с влак. Според икономиста Кольо Парамов обаче в края на септември цените на горивата в България ще са около 3 лв., като причините за това са както скъпият петрол, така и високият курс на долара.
Още от статията на „Стандарт"
"Проекти се бавят заради липса на средства", съобщава „Труд"
Финансовата криза, свитите пазари и липсата на достатъчно средства водят до забавяне на проекти по оперативната програма "Конкурентоспособност", която е единствената насочена изцяло към бизнеса. Вече 16 компании са получили разрешение да ползват до 6 месеца допълнително, за да усвоят средствата по проектите си, съобщиха от министерството на икономиката, което управлява програмата. Мярката се предприема при добра обосновка за забавянето и беше разрешена преди около месец.
Към момента 11 компании, спечелили пари за купуване на нови машини или модернизиране на производството, са получили повече време за инвестициите. Общо подписаните договори по схемата са 194.
Още 5 договора за покриване на международно признати стандарти и въвеждане на системи за управление са удължени с разрешение на управляващите програмата.
По тази схема пари са получили 211 фирми. "Тъй като процедурата, свързана с покриване на международните стандарти, стартира скоро, не може да се предвиди окончателният брой проекти, при които ще се наложи удължаване на срока", обясниха за "Труд" от икономическото министерство.
Още от статията на „Труд"
"Предай нататък дългове", обобщава „Капитал Daily"
Задължения за 19.7 млн. лв. са натрупали министерствата и други държавни учреждения към общините, съобщи Министерство на финансите в петък. Това са местни данъци и такси, неплатени от министерства, висши училища, Българската академия на науките, Национална служба за охрана и Омбудсмана.
МВР - лидер сред министерствата
Разпространената справка показва, че само Софийският университет "Св. Климент Охридски" дължи 8.17 млн. лв., или 97% от общите просрочия на висшите училища. МВР пък е начело на класацията сред министерствата - с 3.36 млн. лв., следвано от Министерството на отбраната - с 2.7 млн. лв., Министерския съвет - с 2.5 млн. лв., и Министерството на здравеопазването с 1.3 млн. лв. Останалите задължения са в размер под 1 млн. лв.
От финансовото ведомство не посочват за какъв период са натрупани тези задължения, но уточняват, че по-голяма част от министерствата и ведомствата вече са се разплатили с местните власти. Други учреждения пък, които не са посочени в справката, са сключили споразумения с общините за разсрочено плащане по тримесечия и изпълняват ангажимента си стриктно.
Според действащия Данъчно-осигурителен процесуален кодекс за просрочени данъчни задължения на длъжниците се начислява наказателна лихва в размер на основния лихвен процент и още 10 пункта годишно. По последните известни данни към края на първото тримесечие общините имат натрупани дългове от 179.2 млн. лв. към частния сектор.
Това означава, че ако министерствата, висшите училища и другите служби се разплатят с общините, с тези пари местните власти могат да покрият 10.6% от своите просрочени задължения към фирмите.
Надзор за местните власти
По данни на финансовото министерство просрочените дългове на общините към частния сектор също намалявали, като в началото на 2011 г. са били 207 млн. лв., а към 31 март т.г. са 196.2 млн. лв. Тези просрочия вече се отчитат на централно ниво и участват в класирането на местните власти, което прави Министерство на финансите.
От миналата седмица ведомството на Дянков сравнява общините по различни финансови показатели и на тяхната база определя класация кои кметства се управляват най-ефективно от финансова гледна точка. В подреждането се гледат още показатели като разходи, задължения и отношението им към приходите на кметствата.
Още от статията на „Капитал Daily"
„Авиоотряд 28 пълнeл "дупки всякакви" в държавата", разкрива „Сега"
Дейността на правителствения авиоотряд е далеч по-широка от превозването на управниците на държавата и на любимите им футболни отбори и обхваща съвсем непривични за подобно звено функции. Това се разбра от интервю на шефа на отряда Пенчо Пенчев пред БНР вчера.
"Ние сме 24 часа накрак. Отговаряме за търсенето и спасяването на въздухоплавателни средства, ако нещо, не дай си боже, стане, гасим пожари, летим граничен контрол, правим медицински полети. Ние запълваме всички дупки, които съществуват в момента в България", обобщи дейностите на подчинените си Пенчев. Той призна, че и преди, и под неговото ръководство авиоотрядът е превозвал спортисти. При старото ръководство волейболисти пътували така до Измир, баскетболисти до Вроцлав и т.н. "Значи с волейболисти и баскетболисти може, а с футболисти не може. Така ли?", попита Пенчев и обиден добави, че е готов да си понесе последствията, ако е имал вина за полета на Бистришките тигри до Варна за мач с тима на депутата от ГЕРБ Емил Димитров "Чавдар" - Етрополе.
Пенчев изтъкна, че неговата отговорност се свежда до безопасното провеждане на полетите и няма отношение към пътниците или товара, които превозва. Заповедите кой и кога да лети давал премиерът. В подкрепа на думите си Пенчев изчете в ефир одобрена от Борисов молба от шефа на БФС Борислав Михайлов да позволи наемането на правителствения "Еърбъс" за полета до Варна. Историята с любимия на премиера отбор отклони вниманието и от друг "неотложен" полет на правителствения авиоотряд, изпълнен в последните дни - транспортирането на външния министър Николай Младенов от Варна до София за медицински преглед заради незначителна рана на коляното.
Още от статията на „Сега"
„Без отчет за печалби до 5 бона от хазарт", информира „Монитор"
Фирмите, които организират хазартни игри, няма да подават справки в Националната агенция за приходите (НАП) за изплатени печалби до 5000 лв. Това предвижда проект за промени в Закона за ДДС, подготвен от Министерството на финансите. С него се преправя и Законът за данъците върху доходите на физическите лица.
И други предприятия, които през годината са платили на хората суми до този праг, ще бъдат освободени от ангажимента да се отчитат пред данъчните.
Става въпрос за постъпленията до 5 бона, които са платени от операции с финансови инструменти, например търговия с акции.
В тази група попадат и приходите, получени след придобиването на право на допълнителна пенсия, доходите от лихви по депозити в чуждестранни банки, лихвите от държавни и общински облигации, а също и постъпленията от рента и аренда.
Целта е да бъдат улеснени платците на доходи, тъй като хората с постъпления над този размер ще бъдат много по-малко, мотивират се от финансовото министерство.
Друга промяна в закона за облагането на физическите лица предвижда да се въведе срок, в който предприятията ще са задължени да издават служебни бележки за доходите на хората, които не са били назначени на трудов договор.
Компаниите ще трябва да направят това до 15 април на следващата година след тази, за която човекът трябва да декларира доходите си. Глобата за шефа, който не е издал навреме бележката, е 250 лв. При повторно нарушение санкцията става 500 лв.
Още от статията на „Монитор"
"Московски: Електронно правителство ще има през пролетта", съобщава „24 часа"
От пролетта на 2013 г. 2 млн. българи ще могат да ползват електронното правителство, съобщи транспортният министър Ивайло Московски. Като пример за достъпни услуги той дава ваденето на свидетелство за съдимост или пък сделка с имот.
В момента при продажба на жилище например трябвали седем документа от различни институции. Нотариален акт, схема от Агенцията по геодезия и кадастър, удостоверение от общината за семейно положение, от Агенцията по вписванията, че нямаш предбрачен договор, от данъчните - удостоверение за платени данъци и други.
Според Московски някои документи са с валидност половин година и докато човек набере целия пакет, който му е нужен, току-виж срокът на някои изтекъл.
Министърът обещава през пролетта да е готово и свързването на 30 регистъра - БУЛСТАТ, имотен, кадастър, на МПС, дори корабния. И след 8-9 месеца вече няма нужда да се обикалят две, три и повече институции. Те помежду си щели да си разменят информацията.
Още от статията на „24 часа"
"Падат цените на фотоволтаиците", пише „Класа"
Стойността на на фотоволтаичните модули е отбелязала спад с повече от 2% през юли и с 44% от началото на 2012 г. в сравнение с предходната, сочат последните данни от изследванията на IMS Research, става ясно от съобщение на GreenTech.bg, цитирано от сайта 3-е. news. Според британската изследователска компания през юни цените на модулите са били макар и за кратко в период на стабилност, благодарение на голямото търсене в Германия и Италия. Сега обаче стойностите им отново намаляват.
Средните цени за кристални силициеви фотоволтаични модули, закупени от дистрибуторите, са нараснали с 3% през юни. През юли обаче те са се понижили с 2,5% особено след края на преференциалната изкупна тарифа за зелено електричество в Германия на 30 юни.
Прогнозите за търсенето на слънчевите модули на европейските пазари също не са добри.
Още от статията на „Класа"