Най-големите европейски телекомуникационни компании имат намерение да създадат търсачна машина за мобилен телефон и така отправят сериозна заплаха към технологичните гиганти от САЩ Yahoo! и Google, пише британският Telegraph.

Vodafone, France Telecom, Telefonica, Deutsche Telekom, Hutchison Whampoa, Telecom Italia и американската мрежа Cingular са сред компаниите, които ще се срещнат на секретни преговори на високо равнище по време на най-голямото търговско изложение за мобилни технологии в Барселона през следващата седмица.

Тъй като телефонните разговори стават все по-евтини, производителите са загрижени за бъдещето на печалбите си. Затова желанието им да навлязат в привлекателния пазар на реклама, свързана с търсене на информация от потребител, е съвсем закономерно.

Само във Великобритания се очаква до края на 2007 20% от абонатите да имат достъп до мобилен интернет на броудбенд скорости. Това ще доведе до „драматично” нарастване в използването на търсачни машини по мобилни телефони.

Инициативата ще е изненада за Google и Yahoo!, които не са водили досега специални преговори с производителите на мобифони. Мобилната индустрия счита, че ще може да се справи сама в пускането на тази потребителски ориентирана услуга, като така вземе по-голям дял от приходите от насочена реклама.

Централно условие за успеха на подобно начинание е съвместното действие, защото мобилните мрежи ще трябва да предложат на рекламодателите голяма аудитория, конкурентна на установените американски търсачни системи.

На срещата в Барселона ще присъстват четирите големи оператори на Острова Orange (собственост на France Telecom), O2 (част от испанската Telefonica), T-Mobile които се държат от Deutsche Telekom's и Vodafone. Четирите групи имат клиентска база от близо 600 милиона потребители по света.

Възможна стратегия на корпорациите е да продължат да ползват традиционните търсачки, но да се обединят и да окажат натиск върху цените и рекламните приходи. Друг вариант е да се създаде самостоятелна къща за продажба на реклама със собствен технически екип, от които след време мобилните мрежи ще могат да създадат самостоятелна търговска марка.

Длъжностно лице в една от компаниите, което е наясно с намеренията, твърди „Има голяма игра в търсенето чрез мобилен телефон, в която трябва да вземем участие и сега проучваме възможностите на много високо равнище”.

Още не е ясно какви ще са последиците за взаимоотношенията с компаниите от САЩ. Google вече има съглашение с Vodafone, T-Mobile и с някои други. Мобилната търсачка на Google не прави пари, защото не е започнала да продава спонсорирани от рекламодатели линкове. Но преговорите са в ход и през тази година услугата ще стане изцяло комерсиална.

Yahoo! засега е подписал с Vodafone и 3 и вече включва спонсорски линкове в показваните резултати. Мобилното търсене има потенциала да се пребори с услугата, която се ползва при настолни компютри, защото резултатите могат да се „пресяват” в географско отношение.

От услугата на Yahoo! например потребителите могат да въведат местонахождението си и да получат локална информация за времето, транспорта или забавленията.

По време на срещата в Барселона мобилният интернет ще получи по-нататъшен стимул. Говори се, че LG Electronics е спечелила конкурса за създаване на достъпен мобифон за масовия пазар, пригоден за сърфиране в мрежата.