Потвърждение за това е натискът, който милиардерът инвеститор Карл Икан оказва на Motorola в момент на спад на продажбите, а от Sony Ericsson също предупреждават за намаляващи печалби.
Карл Икан (Carl Icahn) по-рано този месец увеличи дела си в Motorola от 5% на 6.3% и сега съди британската компания, за да може да получи четири места в управителния борд. Икан е поискал да му бъдат изпратени документите, описващи стратегията на работещия на загуба бизнес с мобилни телефони на компанията и се изправя против идеите за отделяне (spin-off) на това поделение от организационната структура.
Въпреки че Motorola си запазва второто място в световната лига за мобилни телефони, компанията има сериозни проблеми. В последните три месеца на 2007 година продажбите са спаднали с 38 % на годишна база, регистрирайки загуба от 194 милиона паунда. За третото тримесечие нещата не са били по-добри, с 36% по-ниски продажби.
Анализаторите обвиняват компанията, че е „заспала в самодоволство", след като през 2004 г. моделът Razr стана бестселър. Пробуждането дойде през януари, когато ръководството обяви за планове за проучване на „структурни и стратегически" промени, които включват и възможно отделяне на бизнеса с мобилни телефони.
Motorola не са сами в страданията си - миналата седмица Sony Ericsson, които държат близо 9% от световния пазар, предупредиха за предполагаема печалба от €150 милиона за първото тримесечие на 2008 година, повече от два пъти по-ниска от същия период на миналата година. Виновни са спадащите продажби в най-високите ценови групи на този наситен пазар.
Индустрията на мобилните телефони преживява сериозни промени, тъй като продължителният ръст на пазарите на развитите икономики се забави. В много европейски държави като Великобритания, Италия и Ирландия, проникването на мобилни телефони сред населението е над 100%, тоест на всеки жител се пада повече от един мобилен телефон. Съответно и ръстът на продажбите в региона през миналата година е бил само 2%. В Япония тенденцията е даже по-ярко изразена, като през последното тримесечие на 2007 г. продажбите са спаднали с 3.6%.
Проблемите за производителите идват не само от насищането на потребителския пазар, а и от желанието на мрежовите оператори да работят с по-висока норма на печалба, като удължават договорите при покупка на мобилни телефони до две годишен период. Само във Великобритания разходите, които производителите понасят във връзка с покупката на телефонен апарат от клиента, възлизат общо на един милиард паунда годишно. Операторите ще печелят повече, но по-бавният начин на плащане е лоша новина за производителите на самите телефони.
Има го и натискът на „конвергенцията", тоест един единствен мултифункционален уред комбинира звук, достъп до интернет и развлечения като музика и видео. Apple и Research in Motion - производителите на iPhone и Blackberry, са влезли в класацията на топ 10 доставчиците за пръв път в последното тримесечие на 2007. И докато продажбите на модерни мултифункционални устройства показват силен ръст, само - мобифоните се продават по-малко.
Клиентите стават по-претенциозни. Анализатор твърди, че те си купуват по-скъпи устройства с повече функции, но си ги ползват и по-продължително време. Средният срок на употреба на една мобилна машинка е 14 месеца, но непрестанно нараства.
Въпреки всичко посочено, пред „старото куче има още много хляб". Миналата година глобалният ръст в сектора е бил 16%, тази година растежът ще се забави, но все пак ще остане на силните 10%, предричат анализатори. Развиващите се пазари като Индия и Китай далеч не са изчерпали потенциала си. Зрелите наситени пазари съставляват едва 30% от цялото и само през последните три месеца на 2007 година в Азия и региона на Тихия Океан са доставени 112 броя мобилни телефони.
Финландският гигант Nokia е „история на успеха". През Q4 на 2007 г. компанията заема 40% от глобалния пазар, над два пъти по-висок дял от най-близкия конкурент, продажби над 133 милиона телефона. Дори като продажбите нарастват, компанията действа по стратегия за намаляване на производствените разходи. Ако „Нокиа" изпаднат в затруднение, то целият пазар би трябвало да се тресе - въпреки че ако пазарът по някаква причина се срине, финландците все още ще могат да печелят на развиващите се пазари с евтините си модели.
А глобалният пазар на мобифони е такъв, че дори и да намалява като обем, той си остава един от най-големите сектори на потребителска електроника. Промяната по-скоро е свързана не с обема, а с динамиката. Една от причините за проблемите на Sony Ericsson е по-тесния продуктов асортимент по сравнение с например Nokia, а фокусът във високия ценови сегмент има по-малка тежест в развиващия се свят.
Пазарни специалисти допълнително посочват, че проблемът с конвергенцията на наситените пазари може би не е „черно-бял". В много страни има по повече от един телефон на жител и няма причина защо тази тенденция да спре. „Мобилните информационни устройства са добри за изпращане на имейл, телефоните са добри за разговор. Ако имаш едно устройство и то излезе от употреба, всичко е изгубено".