Успехът на Logan, икономичният модел на Renault, накара и другите автомобилни производители да се замислят за разработването на евтини коли за развиващите се пазари. Volkswagen обеща да направи такъв автомобил на Русия в завода в Калужска област. Toyota се ориентира към Индия и Бразилия. Сега и Nissan реши да пусне икономичен модел за emerging markets - пише днес руския „Ведомости".

Nissan ще прави евтиния си „народен" автомобил специално за Русия, Индия, Бразилия и страните от Източна Европа. Информацията е изтекла от Доменик Торман, вицепрезидент на североамериканското поделение на Нисан и е цитирана от The Wall Street Journal. За офанзивата ще помагат партньорите от Renault с технологиите, които са използвали при създаването на Logan.

За сведение - през 2005 Nissan са продали 3 569 295 автомобила. Приходите за финансовата година, завършила на 31 март 2006, са близо $ 81 млрд. Чистата печалба е $4.43 млрд. 44.33% от акциите на Nissan принадлежат на Renault. В Русия Nissan са продали 75 529 автомобила, което е 62% повече от 2005.

Nissan разглежда различни варианти за работа с платформата на Logan, включително производството на нейни модификации и създаване на производни от Logan модели за Nissan. Източници на ИТАР-ТАСС твърдят, че подобна кола може да струва в порядъка на $5000-7000.

Наистина, официално потвърждение не е получено - нито от северноамериканския офис на Nissan, нито от руското представителство на компанията.

Идеята за "народен автомобил" за развиващите се пазари сега е много популярна, но само Renault я е осъществила, пускайки Logan през 2004 г. В Румъния колата се нарича Dacia. Миналата година са продадени 247 083 бр. Logan.

От това число 49 323 са продадени в Русия - почти 70% от всички продажби на Renault в страната. Цената на Logan в Русия започва от $9500, което е съпоставимо с Lada Kalina.

Преди няколко години никой не е вярвал в успеха на Logan, но на развиващите се пазари такава кола е просто необходима. Затова много производители на автомобили са тръгнали по същия път. Например през 2009 Volkswagen на базата на Polo ще започне производството на свой икономичен модел.

Вероятната цена на модела на VW за Русия ще е € 10 000. Toyota през 2010 г. обещава да започне в Индия производството на такъв тип автомобил на стойност $7000. А преди месец Chrysler подписа съглашение с китайската Chery за разработка на евтин модел, който ще се продава под прочутата марка. Но тези проекти все още са далеч от реализацията си.

А Nissan може да напредне по-бързо от конкурентите си - ще помогне опита на Renault.

Експерти са заявили за „Ведомости", че перспективите на Nissan на цена $5000 в Русия са отлични. Моделът на "Ока" с китайски двигател на цена $5200 се продава все по-зле, а „класиките" ВАЗ 2105 която струва около $5200 и 2107 за $5600 просто „плачат" да бъдат свалени от производство.

Евтините коли на руските пазари се доставят от китайците. Например BYD Flyer струва $6000. При това дилърът на китайските автомобили е заявил, че стремежът на вносителя е цените да паднат до 150 000 рубли ($5600).

Обаче китайците отстъпват на Logan по отношение на качеството. И макар че надали новият Nissan ще бъде по-евтин от $8000, успех на руския пазар подобен проект ще има до цена $13 000.

Дори кооперирането с Magna при такава конкуренция ще помогне на "АвтоВАЗ" най-многото да задържи пазара до 30%, а за нарастване и дума не може да става. Но сегментът на икономичните автомобили (от $10 000 до $15 000) в Русия се увеличава постоянно - от 11% през 2004 до 16% през 2006. Така че място ще има за всички.