Инвазия на low cost компании съвсем реално се очаква у нас и то не по-късно от март месец. Това са прогнозите, които дават представителите на нискотарифните компании у нас.

За сравнение в Полша 55% от превозите по въздуха са окупирани от нискотарифни авиокомпании, в Словакия - 75%, а в България те са едва 7-8 % , затова се смята, че у нас все още има голям потенциал за развитие, стана ясно в предаването "Портфейл" на Дарик радио.

Средно за Европа делът на нискотарифните полети е 25-30 % и се очаква към края на тази година България да се доближи до тази цифра.

70 %  от таргет групата на нискотарифните компании у нас са хора, които никога не са летели със самолет. Останалите са били клиенти на алтернативни превози - влакове, автобуси, и др.

За да бъдат в сила обаче рекламираните ниски тарифи от по 10-20 евро за билет в едната посока без летищните такси, резервацията трябва да се направи не по-късно от месец преди пътуването и да се плати в рамките на 24 до 48 часа, разясниха експертите в бранша. В противен случай цените скачат в пъти и се изравняват с цените на останалите авиопревозвачи.

Тази година освен вече навлезлите у нас Wizz Air и Sky Europe, се очаква полети да обявят немската Germanwings и ирландската Ryan air.

Те ще летят от стария терминал на Летище -София, където засега таксите ще са по-ниски от тези на новия терминал, но постепенно ще се изравнят, каза Ирина Петрова от Гражданска Въздухоплавателна администрация (ГВА.)

Нискотарифни полети могат да посрещат и летищата ни в Пловдив, Варна, Бургас, Горна Оряховица, където има подходящи условия за кацане.

Самообявилите се за low cost авиокомпании Beks Air и Easy Fly, които станаха скандално известни с това, че провалиха няколко предварително обявени полета и не качиха пътниците на борда си, повече няма да летят. От ГВА заявиха, че всъщност тези компании са изпълнявали чартърни полети, наемайки самолети от други компании, без да имат сертификат нито за авиационен оператор, нито на туроператор, нито за туристически агент.

И нискотарифните компании, както всички други, дължат обезщетения на пътниците си, ако закъснеят или отменят полет, категорични са от ГВА.

Средният брой пътувания на гражданин от Западна Еворпа е 4-5 пъти годишно, докато у нас се пада по половин път годишно пътуване на човек от населението на страната, сметнали от нискотарифните авиокомпании. Именно в тази таргет група, която никога не е пътувала, се целят тепърва low cost авиопревозвачите.